Sökning: "svenska skolan i Spanien"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden svenska skolan i Spanien.

  1. 1. Optimal Dispatch of Green Hydrogen Production

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Nicolas Garcia Vargas; [2023]
    Nyckelord :Green Hydrogen; Dispatch Optimization; Multi-Energy System; Energy Storage; LCOH.; Grön vätgas; Uppdrags Optimering; Multi-Energi System; Energilagring; LCOH.;

    Sammanfattning : This project proposes a hybrid system for hydrogen production, which includes a connection to the grid, a source of renewable energies, namely photovoltaic (PV), a Battery Energy Storage System (BESS), and a PEM (Proton Exchange Membrane) electrolyzer modelled from commercial technologies available. A dispatch optimization algorithm will evaluate the price of the energy inputs and the power available from the solar PV system and will decide the operation on an hourly basis to maximize net profit in a year timeframe. LÄS MER

  2. 2. Organisatorisk och social arbetsmiljö i svenska utlandsskolan i Spanien : En kvalitativ intervjustudie om åtta grundskolelärares upplevelser

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbets- och folkhälsovetenskap

    Författare :Caroline Liljestrand; [2018]
    Nyckelord :Organizational and social work environment; teacher; foreign school; Organisatorisk och social arbetsmiljö; lärare; utlandsskola;

    Sammanfattning : Problemformulering: En stor andel av lärare upplever stress och i Sverige är många lärare sjukskrivna på grund av psykisk ohälsa. Ett flertal aspekter i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön är associerade med ohälsa bland lärare enligt tidigare forskning. LÄS MER

  3. 3. Engelskinlärning i förskolan och grundskolans tidiga år : En kvalitativ studie om lärarnas uppfattningar om tidig engelskinlärning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Helené Bard; [2014]
    Nyckelord :Tidig engelskinlärning; Grundskola; Engelska; Andraspråksinlärning; Språkutveckling; Tidig engelskinlärning; EFS- klassrum; Lärarutbildning; Mångkulturell skola;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att undersöka lärarnas uppfattning om betydelsen av tidig engelskinlärning i förskola och skola. Lärarnas utmaningar med att ta vara på de ungas kontakt med engelska via fritiden och bygga på denna i undervisningen. Vidare lärarnas utmaningar med flerspråkiga elever. LÄS MER

  4. 4. Föräldrars syn på den fria lekens betydelse för lärande : En jämförande studie i en svensk respektive utlandssvensk förskola

    M1-uppsats, HLK, Medie- och kommunikationsforskning

    Författare :Maria Lilja; LaTorre Peñaloza Erika; [2011]
    Nyckelord :fri; lek; förskola; lär; barn;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka och jämföra vilken syn föräldrar har på den fria lekens betydelse för barns lärande. Studien görs i en förskola i Sverige respektive en utlandssvensk förskola i Spanien och svaren jämförs sedan mellan de olika länderna. LÄS MER

  5. 5. Hur arbetar man med elever i behov av särskilt stöd i den spanska grundskolan?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Tuula Pelas; [2009-03-12]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med arbetet är att göra en jämförande studie mellan vad de spanska styrdokumenten förordar och hur den faktiska verkligheten ser ut när det gäller arbetet med elever i behov av särskilt stöd i den spanska grundskolan. Metod Jag har gjort en kvalitativ studie genom enkäter och intervjuer, för att ta reda på hur de spans-ka pedagogerna arbetar med elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER