Sökning: "svenskläraruppdraget"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet svenskläraruppdraget.

  1. 1. Från tolkande martyr till målstyrd inspiratör : En studie av svenskläraridentiteten i Svensklärarens ledarspalt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Lovisa Lindgren; [2016]
    Nyckelord :Svenskläraren; Läraridentitet; Professionell identitet; Svensklärarföreningen; Ämnesföreningar;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur svensklärarens professionella identitet och uppdrag formuleras och eventuellt förändras i ledarspalten i Svensklärarföreningens egen medlemstidskrift Svenskläraren från 1970-talet och fram till 2011. Undersökningens valda frågeställningar är: 1. LÄS MER

  2. 2. Inkluderande undervisning i grundskolan - hur två svensklärare på högstadiet arbetar med inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingela Jakobsson; Johanna Rehn; [2015]
    Nyckelord :autismspektrumtillstånd; individanpassning; inkludering; läraryrket; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; svensklärare;

    Sammanfattning : Vårt syfte med examensarbetet är att försöka förstå hur två svensklärare ser på sitt arbete medatt inkludera elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Vi har börjat med att gå igenom en förändring i den nya skollagen som började gälla 2011. LÄS MER

  3. 3. Elevernas enda chans att resa genom tid och rum - legitimeringsgrunder för litteraturläsning i år 9 samt produktionen av dem

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Litteraturvetenskap

    Författare :Mia Strandquist; [2008]
    Nyckelord :General and comparative literature; svenskläraruppdraget; fortbildning; litteraturläsning; legitimeringsgrunder; Allmän och jämförande litteraturvetenskap; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har främst varit att undersöka hur svensklärare för år 9 motiverar litteraturläsning för sina elever samt att studera var produktionen av legitimeringsgrunderna för litteraturläsning finns. Undersökningen visar att flera forskare ställer sig kritiska till att attribuera litteraturläsningen en självklar nytta. LÄS MER