Sökning: "Svenskläraren"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade ordet Svenskläraren.

  1. 1. Svensklärarens och skolbibliotekariens möjligheter till samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Holgersson; Johan Karlsson-Törndahl; [2024]
    Nyckelord :Skolbibliotek; Skolbibliotekarie; Svensklärare; Samarbete; Läsfrämjande insatser; Grundskolans 7–9;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att med hjälp av tidigare forskning synliggöra det samarbete som förekommit historiskt mellan svensklärare och skolbibliotekarie. I syftet ingick också att undersöka hur svenskläraren använder skolbibliotekarien som en pedagogisk resurs i områden som rör medie- och informationskunnighet, läsförståelse och vid läsfrämjande insatser. LÄS MER

  2. 2. Svensklärares uppfattningar om chattbottars plats i skrivundervisningen på gymnasiet : En fenomenografisk intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Kaj Nygrén; Martin Sahlin; [2024]
    Nyckelord :Chattbottar; uppfattningar; fenomenografi; skrivundervisning; gymnasiet; svensklärare;

    Sammanfattning : Generativ AI har funnits i skolmiljö sedan 1960-talet, men det är först under de senaste två åren som chattbottar, främst genom chattbotten GPT, har fått stor spridning i svenska skolor. Fenomenet har lett till livlig diskussion i både branschpress och fikarum på landets skolor. LÄS MER

  3. 3. Svenskläraren på bloggen : En tematisk textanalys av lärares attityder till lyrik i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Astrid Påhlman; Mia Pudarić; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Det komplexa texturvalet : En kvalitativ studie om faktorer som styr svensklärares val av skönlitteratur på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Martin Norin; [2023]
    Nyckelord :Texturval; Skönlitteratur; Faktorer; Gymnasiet; Lärare;

    Sammanfattning : Det är upp till den enskilda svenskläraren att bestämma vilken skönlitteratur som ska inkluderas i undervisningen. Det medför en tydlig frihet, men samtidigt existerar olika faktorer som styr detta texturval. LÄS MER

  5. 5. Varför finns det inga ninja-flickor? : En systematisk litteraturstudie om svensklärarens normmedvetenhet i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Denice Abrahamsson; Amanda Wiberg; [2023]
    Nyckelord :normer; undervisning; skönlitteratur; lärresurser; samtal; maktstrukturer;

    Sammanfattning : Detta är en systematisk litteraturstudie som behandlar svensklärarens didaktiska möjligheter och utmaningar gällande hur en lärare kan arbeta normmedvetet i undervisningen kopplat till läsningen och genom de samtal som kan uppstå därefter. Syftet med studien är att utifrån tidigare forskning urskilja hur en svensklärare kan arbeta normmedvetet. LÄS MER