Sökning: "legitimeringsgrunder"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet legitimeringsgrunder.

  1. 1. Utresor och hemkomster : En vetenskaplig essä om läsning på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Johan Thelander; Klas Öberg; [2023]
    Nyckelord :after-school center; reading; reading activities; education bildning ; narrative imagination; knowledge theory; fritidshem; läsning; läsaktiviteter; bildning; narrativ fantasi; kunskapsteori;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga essä syftar till att undersöka läsning på fritidshemmet, vi har i våra berättelser skildrat situationer om hur läsning och läsaktiviteter kommer till uttryck på våra fritidshem och de dilemman som kan uppstå i arbetet med läsning. I elevernas vardag på fritidshemmet så prioriteras inte läsning av vare sig pedagogerna eller eleverna samtidigt ser vi hur läsningen upplevs som en lust- och meningsfull aktivitet när vi besöker biblioteket med eleverna. LÄS MER

  2. 2. Litteraturundervisning, av vilken anledning? : En kvalitativ studie av gymnasielärares reflektioner om de didaktiska frågorna vad och varför i litteraturundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :David Göransson; [2020]
    Nyckelord :Process of didactic; literature didactics; Klafki; general didactics; Didaktiseringsprocessen; litteraturidaktik; Klafki; allmän didaktik;

    Sammanfattning : This essay, “Education in literature, for what reason?” with the subtitle “A qualitative study of teachers reflections on the didactic questions what and why in the education of literature” has as its purpose to research how gymnasium teachers in literature reflects on the didactic questions what and why in relationship to the literature field of education. This is explored using qualitative interviews made with five teachers that is teaching literature in the Swedish gymnasium. LÄS MER

  3. 3. Skäl till språkhistoria En diskurs-historisk analys av legitimering och kategorisering av språkhistoria inom gymnasieskolans svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Rosenlind; [2020]
    Nyckelord :Språkhistoria; Kritisk diskursanalys; Legitimering; Språkideologi; Attityd; Läroplaner; Språkhistoriedidaktik; Svenskämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Utifrån en kritisk diskursanalys granskas i denna studie nio styrdokument för gymnasieskolans svenskämne från åren 1933 till 2017 med syftet att synliggöra hur språkhistoria har legitimerats och kategoriserats. Inspirerad av Norman Faircloughs kritisk-realistiska tolkning av diskurs undersöks dessutom vilka språkideologiska influenser som kan ha påverkat framskrivningen av språkhistorieämnet. LÄS MER

  4. 4. Kulturskolan – ett kommunalt ansvar och en nationell angelägenhet? : En kvalitativ analys av nationella och lokala kulturpolitiska diskussioner och beslut i relation till kulturskolan

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Erika Söderberg; [2019]
    Nyckelord :kulturskolan; kulturpolitik; tillgänglighet; nationella insatser; kommunal verksamhet; legitimeringsgrunder; Skot-Hansen; Mangset;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to investigate how the conditions for the Swedish community school of art is affected by how it is organized and by political discussions and decisions on a national as well as on a local level. Additionally, how this affects children’s accessibility to the school. LÄS MER

  5. 5. Karismatisk Kristus : en retorisk studie om Jesus som karismatisk ledare i Matteusevangeliet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Retorik

    Författare :Victor Herzegh; [2016]
    Nyckelord :karismatiskt ledarskap; karismatisk auktoritet; Jesus; Matteusevangeliet; Weber; retorik; retoriksociologi; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har jag undersökt vad som kännetecknar karismatiska ledare samt försökt ta reda på huruvida Jesus uppfyller kriterierna för karismatiskt ledarskap enligt Matteusevangeliets framställning av honom. För att lyckas med detta har jag letat efter gemensamma nämnare i olika forskares sätt att definiera begreppen "karisma" och "ledarskap" samt använt mig av Webers teori om olika legitimeringsgrunder för makt, varav karismatisk auktoritet är en sådan. LÄS MER