Sökning: "svordomar ungdomar"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden svordomar ungdomar.
1. ELEVERS SPRÅKVARIATION : En studie om elevers språkliga variation i klassrummets olika situationer.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Idag talas ett ungdomsspråk som präglas av svordomar och lånord från alla världens hörn. Detta språk kommer ungdomar i kontakt med i skolan och på fritiden. LÄS MER
2. Prestigehöjande lågprestigeord: en studie om svordomar och slang
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Allmän språkvetenskapSammanfattning : Ungdomsspråk har studerats sedan senare 1900-tal. Ulla-Britt Kotsinas (1984) och Lars Gunnar Andersson (1985) finns bland de forskare som beskriver vilka funktioner som ungdomsspråket har bland ungdomar, bland annat skriver de om hur slang och svordomar kan användas som grupptillhörigehetsmarkörer. LÄS MER
3. ”Fuck! Han har AWP uppe i Palace.” : En studie om datorspelskommunikation med fokus på svordomar och lånord
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Svordomar och lånord är vanligt förekommande i kommunikationssituationen kring datorspelande. Syftet med studien är att undersöka dessa och identifiera deras funktion, samt hur kommunikationen påverkas av att handla om både datorspelsvärlden och världen utanför.Analysmetoden bygger på kategorier som utarbetats av tidigare språkforskare. LÄS MER
4. Typ, asså men ba lite ba : En studie av Halmstadungdomars talspråk
Kandidat-uppsats, Sektionen för humaniora (HUM)Sammanfattning : Uppsatsen beskriver talspråk hos 15 ungdomar i årskurs 9 i Halmstad vintern 2012. Materialet består av inspelningar gjorda på tre högstadieskolor i områden med olika socioekonomiska förutsättningar. LÄS MER
5. ”Vi är väl inga jävla präster” : - ungdomars attityder till och användande av svordomar
Kandidat-uppsats, Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Denna uppsats syfte är att undersöka vilken inställning och attityd ungdomar har till användandet av svordomar och det som klassificeras som ”fult språk”. Den undersökningsmetod som användes var en enkätundersökning som delades ut till en gymnasieklass på en central gymnasieskola i en mellanstor svensk stad. LÄS MER