Sökning: "swimming education"
Visar resultat 36 - 40 av 63 uppsatser innehållade orden swimming education.
36. ”Så får dom 60 minuter i simhallen och det var årets simundervisning det.” : en intervjustudie om hur lärare i idrott och hälsa arbetar med simundervisning i grundskolan.
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka hur lärare idrott och hälsa arbetar med simundervisning i grundskolan. Hur bedrivs simundervisningen av lärare? Bedriver undersökta kommun någon form av simundervisning för grundskoleelevernaenligt lärarna? Vad ska eleverna lära sig genom simundervisning enligt lärarna? Metod Fyra öppna intervjuer genomfördes med lärare som arbetar med idrott och hälsa för årskurs F-6. LÄS MER
37. Struktur, tydlighet och upprepning : En studie om undervisning i idrott och hälsa för elever med autism
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte: Syftet med studien har varit att undersöka lärares undervisning av elever med autism i ämnet idrott och hälsa på grund- respektive resursskolor. Frågeställningarna var: Vad innehåller undervisningen i idrott och hälsa och hur beskriver lärarna elevernas lärande? Hur förhåller sig lärarna till kursplanen i idrott och hälsa? Vilka individuella anpassningar sker och vilka motiv till olika anpassningar uppger lärare? Metod: En kvalitativ metod har använts som undersökningsmetod: halvstrukturerade intervjuer. LÄS MER
38. ”Jag är inte så fyrkantig längre” : en studie om lärares möte med nyanlända elever i skolämnet idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Studiens syfte har varit att undersöka lärares möte med nyanlända elever inom ramen för undervisning i skolämnet idrott och hälsa. För att besvara vårt syfte har vi valt att utgå från följande frågeställningar: Vilka särskilda utmaningar beskriver lärarna i samband med undervisningen där nyanlända elever deltar? – Vad uppmärksammar lärarna särskilt kring nyanlända elevers medverkan i undervisningen? – Vilka pedagogiska verktyg använder lärarna i undervisningen med nyanlända elever? Metod Vi har använt oss av kvalitativa djupintervjuer för att undersöka lärares möte med nyanlända elever inom ramen för idrott och hälsa. LÄS MER
39. Simning : en studie om idrottslärares uppfattning om och arbete med elevers simkunnighet
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte Syftet med denna studie har varit att undersöka idrottslärares uppfattning om och arbete med momentet simning i skolan. Syftet harlett fram till följande frågeställningar: Hur ser idrottslärarna på skolans simundervisning? Vilka faktorer påverkar idrottslärarens möjligheter att bedriva simundervisning? Hur tar idrottsläraren/skolan hänsyn till kulturella hinder vad gäller simundervisningen? Metod Fyra stycken kvalitativa intervjuer genomfördes med lärare i Idrott och hälsa som arbetade i olika kommuner runt om i Stockholm. LÄS MER
40. Att befinna sig i ytan för att se lärandet på djupet : brainswim - en studie i metodens inverkan på nyanländas vattenvana
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Många av de nyanlända eleverna har visat sig ha bristande vattenvana och en del är rädda att gå i bassängen i samband med simundervisning. Den ordinarie simundervisningen räcker inte till utan speciella insatser krävs för att göra dessa elever vattenvana. LÄS MER