Sökning: "swimming education"

Visar resultat 36 - 40 av 63 uppsatser innehållade orden swimming education.

  1. 36. ”Så får dom 60 minuter i simhallen och det var årets simundervisning det.” : en intervjustudie om hur lärare i idrott och hälsa arbetar med simundervisning i grundskolan.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Malin Ekström; [2016]
    Nyckelord :simundervisning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka hur lärare idrott och hälsa arbetar med simundervisning i grundskolan. Hur bedrivs simundervisningen av lärare? Bedriver undersökta kommun någon form av simundervisning för grundskoleelevernaenligt lärarna? Vad ska eleverna lära sig genom simundervisning enligt lärarna? Metod Fyra öppna intervjuer genomfördes med lärare som arbetar med idrott och hälsa för årskurs F-6. LÄS MER

  2. 37. Struktur, tydlighet och upprepning : En studie om undervisning i idrott och hälsa för elever med autism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Jessica Lublinn; [2016]
    Nyckelord :autism; idrott och hälsa undervisning; resursskola; särskilt stöd; funktionsnedsättning; individanpassning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien har varit att undersöka lärares undervisning av elever med autism i ämnet idrott och hälsa på grund- respektive resursskolor. Frågeställningarna var: Vad innehåller undervisningen i idrott och hälsa och hur beskriver lärarna elevernas lärande? Hur förhåller sig lärarna till kursplanen i idrott och hälsa?  Vilka individuella anpassningar sker och vilka motiv till olika anpassningar uppger lärare?       Metod: En kvalitativ metod har använts som undersökningsmetod: halvstrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 38. ”Jag är inte så fyrkantig längre” : en studie om lärares möte med nyanlända elever i skolämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Emma Karlsson; Lisa Bergström; [2016]
    Nyckelord :Nyanlända elever; idrott och hälsa; interkulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Studiens syfte har varit att undersöka lärares möte med nyanlända elever inom ramen för undervisning i skolämnet idrott och hälsa. För att besvara vårt syfte har vi valt att utgå från följande frågeställningar: Vilka särskilda utmaningar beskriver lärarna i samband med undervisningen där nyanlända elever deltar? – Vad uppmärksammar lärarna särskilt kring nyanlända elevers medverkan i undervisningen? – Vilka pedagogiska verktyg använder lärarna i undervisningen med nyanlända elever? Metod Vi har använt oss av kvalitativa djupintervjuer för att undersöka lärares möte med nyanlända elever inom ramen för idrott och hälsa. LÄS MER

  4. 39. Simning : en studie om idrottslärares uppfattning om och arbete med elevers simkunnighet

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Susanna Holmström; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie har varit att undersöka idrottslärares uppfattning om och arbete med momentet simning i skolan. Syftet harlett fram till följande frågeställningar: Hur ser idrottslärarna på skolans simundervisning? Vilka faktorer påverkar idrottslärarens möjligheter att bedriva simundervisning? Hur tar idrottsläraren/skolan hänsyn till kulturella hinder vad gäller simundervisningen? Metod Fyra stycken kvalitativa intervjuer genomfördes med lärare i Idrott och hälsa som arbetade i olika kommuner runt om i Stockholm. LÄS MER

  5. 40. Att befinna sig i ytan för att se lärandet på djupet : brainswim - en studie i metodens inverkan på nyanländas vattenvana

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Helena Kihlberg Bystedt; [2016]
    Nyckelord :vatten o vana; didaktik; lärande; kunskap; pedagogiskt yrkeskunnande; nyanlända barn kultur; Brainswim;

    Sammanfattning : Många av de nyanlända eleverna har visat sig ha bristande vattenvana och en del är rädda att gå i bassängen i samband med simundervisning. Den ordinarie simundervisningen räcker inte till utan speciella insatser krävs för att göra dessa elever vattenvana. LÄS MER