Sökning: "syn på skolsvårigheter"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden syn på skolsvårigheter.

  1. 11. Lärares syn på elevers skolsvårigheter och specialpedagogisk verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Helena Skogström; [2011]
    Nyckelord :skolsvårigheter; lärarattityder; specialpedagogisk verksamhet;

    Sammanfattning : Syftet var att undersöka och jämföra grundskollärares syn på elevers lärande, elevers skolsvårigheter samt specialpedagogisk verksamhet med anseende på åtgärder och specialpedagogers uppgifter i två skolor där man organiserat den specialpedagogiska verksamheten på olika sätt. Metoden som användes var kvantitativ där 31 grundskollärare besvarade en enkät. LÄS MER

  2. 12. Rättvisa är att göra olika : En studie om specialpedagogers och speciallärares uppfattningar om yrkesrollen och en skola för alla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Jenny Lindmark; Erika Lundkvist; [2011]
    Nyckelord :En skola för alla; Specialpedagog; Speciallärare; Dilemmaperspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka specialpedagogers/speciallärares uppfattningar om sin yrkesroll, elever de möter och det specialpedagogiska verksamhetsområdet i grundskolan. Syftet är även att studera vad begreppet en skola för alla innebär för specialpedagogerna/speciallärarna. LÄS MER

  3. 13. "Risken är att man ibland har bestämt sig för vad som är problemet" - en intervjustudie med elevhälsoteam

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Karin Starefors; Gunilla Österberg; [2009-10-01]
    Nyckelord :elevhälsoteam; specialpedagogik; normalitet; förhandling;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte har varit att granska och problematisera hur elevhälsoteamet på några olika skolor arbetar med elever i svårigheter och hur man går tillväga om hem och skola har olika syn på skolsvårigheterna. Våra frågeställningar för att besvara syftet: Finns enligt elevhälsoteamen skilda uppfattningar mellan elevhälsoteam och föräldrar i fråga om elevers skolsvårigheter? Om så är fallet - vari består dessa skilda uppfattningar? Hur formulerar sig elevhälsan kring elever i behov av särskilt stöd utifrån individ och miljö? Vem eller vad påverkar hur man arbetar vidare med elevens upplevda skolsvårigheter? Metod: Metoden som användes var en kvalitativ intervjustudie med fyra elevhälsoteam. LÄS MER

  4. 14. Större chans att klara det? : En specialpedagogisk studie av 10 ungdomars syn på hur datorstöd har påverkat deras språk, lärande och skolsituation.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Pedagogik

    Författare :Britt Hansson; [2008]
    Nyckelord :datorstöd; specialpedagogik; skoldatatek; alternativa verktyg; datoranvändning; kompensation;

    Sammanfattning : I studien intervjuades 10 ungdomar om sina erfarenheter av att använda dator med talsyntes och inspelade böcker. De tillfrågades om i vilka situationer verktygen har kommit till nytta eller upplevts hämmande i deras lärande och skolsituation. På grund av stora skolsvårigheter har ungdomarna fått låna en bärbar dator av skolan. LÄS MER

  5. 15. Mänskan är människa baratillsammans med andra Elevperspektiv på specialpedagogiken

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap

    Författare :Jan Vendel; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Arbetet ger en översikt över tidigare forskning om hur lärandet påverkas av specialpedagogiska insatser, hur den har utvecklats och hur den har bedrivits inom det svenska skolväsendet. Gruppens betydelse för individen och de sociala kontakterna i klassen belyses. LÄS MER