Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lust och kunskap som förutsättning : Lärares och speciallärares arbete med läsinlärning för elever i lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Hanna Remblegård; [2022]
    Nyckelord :Students in reading difficulties; desire to learn; teacher skills; reading learning; early intervention.; Elever i lässvårigheter; lust att lära; lärarskicklighet; läsinlärning; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractRemblegård, Hanna (2022). Lust och kunskap som förutsättning - Lärares och speciallärares arbete med läsinlärning för elever i lässvårigheter. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. DET HANDLAR OM FÖRSTÅELSE : Kvinnor med ADHD och lärare berättar om skolsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Marie Holmström; Linda Olsson; [2022]
    Nyckelord :specialpedagogiska perspektiv; kasam; relationer; stöd; anpassningar;

    Sammanfattning : Skollagen (SFS 2010:800) beskriver skolans kompensatoriska uppdrag på så sätt att alla elever har rätt till likvärdig utbildning och stöd. Trots detta rapporteras om att flickor inte erbjuds individanpassat stöd i samma utsträckning som pojkar. LÄS MER

  3. 3. Speciallärarens yrkesroll på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna-Karin Johansson; Tina Åkegård; [2021]
    Nyckelord :examensordningen; gymnasieskolan; professionsteori; speciallärarens yrkesroll; syn på skolsvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att öka kunskapen om vilka förväntningar rektorer och ämneslärare i svenska respektive matematik har på speciallärarens arbetsuppgifter och yrkesroll. Studien kan bidra till att fylla en kunskapslucka genom att den utfördes bland rektorer och ämneslärare verksamma på gymnasiet samt att studien särskilde förväntningar på speciallärare i inriktningarna språk-, skriv- och läsutveckling respektive matematikutveckling. LÄS MER

  4. 4. Speciallärarrollen i förskoleklass : En intervjustudie med läs- och skrivutvecklingsarbetet i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Therese Klefbom; Maria Ahlgren; [2021]
    Nyckelord :förskoleklass; kartläggning; tidiga insatser; läs- och skrivutveckling; speciallärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få ökad kunskap om speciallärarens roll i arbetet med läs- och skrivutveckling i förskoleklass. Detta undersöktes utifrån speciallärares beskrivningar av ett specifikt kartläggningsmaterial, relaterat till språkutveckling i förskoleklass. LÄS MER

  5. 5. De osynliggjorda flickorna Kvinnor med adhd och deras skolerfarenheter” : Kvinnor med adhd och deras skolerfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Johanna Lindgren Chin; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I uppsatsen har kvinnor med diagnosen adhd intervjuats om sina erfarenheter av skolan. Intervjuerna har utgjort uppsatsens empiri som sedan analyserats utifrån hermeneutiken som utgångspunkt. Studiens syfte har utgjorts av att undersöka hur kvinnor med adhd ser på det bemötande och stöd som de fått av skolan som barn. LÄS MER