Sökning: "syn på skolsvårigheter"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden syn på skolsvårigheter.

  1. 6. En studie om utbildningspolitiska diskursers inverkan på lärares praktiska arbete och vilka konsekvenser det får för en skola för alla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nathalie Söderberg; [2018]
    Nyckelord :En skola för alla; diskurs; socialdemokrati; nyliberalism; skolsvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med följande studie är att undersöka hur den socialdemokratiska och den nyliberaladiskursen inverkar på lärares praktiska arbete och vilka konsekvenser det får för en skola föralla. Detta eftersom att skolan, trots att både nationella och internationella styrdokument betonarvikten av att möta elever utifrån deras förutsättningar och behov, fortfarande verkar ha svårt attfrån teori till praktik genomföra en skola för alla. LÄS MER

  2. 7. Att konnekta med elever i skolsvårigheter är ingen Quick Fix

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marja Boberg; Helena Bogren; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SammanfattningBoberg, Marja & Bogren, Helena (2016). Att konnekta med elever i skolsvårigheter är ingen Quick Fix - En studie om relationella förhållningssätt på IM. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola, 90hp. LÄS MER

  3. 8. "Hur går det?" : Extra anpassningar och delaktighet i klassrummet ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anni Göthman; Maria Isaksen; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Idag ställs tydliga krav på att anpassningar ska göras i klassrummet för elever i behov av stöd. Detta speglar en strävan efter att öka inkluderingen genom att göra elever delaktiga i skolans olika aktiviteter. LÄS MER

  4. 9. Jag ser ju inte det de ser...jag ser andra saker : Specialpedagoger beskriver sin specialpedagogiska kompetens och sina förutsättningar att utföra specialpedagoguppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madeleine Fricker; Carina Malmqvist; [2014]
    Nyckelord :skolutveckling; kvalificerade samtal; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv; inkludering; exkludering; åtgärdsprogram; delaktighet; organisationsnivå; gruppnivå; individnivå; förhållningssätt; elevhälsa.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva och analysera hur specialpedagogers formella kompetens motsvarar de förväntningar på praktisk yrkeskompetens som specialpedagogerna möter från olika aktörer i skolans vardagsverksamhet. Vi använder oss av en kvalitativ metod och intervjuer för att undersöka vårt fält. LÄS MER

  5. 10. "Behöver arbetsro i mindre grupp" : En diskursanalytisk studie av beskrivningar i åtgärdsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Elenore Järnberg; Urika Johansson; [2012]
    Nyckelord :Diskursanalys; specialpedagogik; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Bakgrund: När man talar om en skola för alla menar man att alla elever oavsett problematik skall inkluderas i den ordinarie undervisningen. Elevers olikheter skall ses som en naturlig variation och som en tillgång i skolan och undervisningen. LÄS MER