Sökning: "syntetisk och analytisk läs metod"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden syntetisk och analytisk läs metod.

  1. 1. RÄTTA FÖR RESULTAT? : OM OLIKA METODER ATT UNDERVISA RÄTTSTAVNING I F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lena Edin; [2021]
    Nyckelord :Rättstavning; undervisning i Svenska år 1-3; behaviorismen;

    Sammanfattning : AbstraktStudiens syfte är att beskriva, analysera och visa utfallet av en yrkesverksam grundläraresmetod att systematiskt undervisa i rättstavning i årskurs 1–3, med särskilt fokus på årskurs 3. Den bidrar med kunskaper om en undervisningsmetods resultat för kunskaper i stavning på lågstadiet, vilket görs genom att besvara studiens forskningsfrågor om vilket betydelse en lärares undervisningsmetod i rättstavning har för elevers kunskaper i rättstavning? Även genom att studera begränsningar som kan urskiljas i lärares metoder för undervisning i rättstavning?Syftet uppnås genom att titta på vilken grund som finns i läroplanen och kursplanen i svenska att bedriva systematisk undervisning i rättstavning, samt att studera vad forskning visar och lärares erfarenheter om resultat av systematisk undervisning och elevers kunskaper, förmågor och lärande?Genom att studera en lärares val av undervisningsmetod vid rättstavning och titta på sambandetmellan elevers förvärvade kunskaper inom rättstavningen och den aktuella metoden kundeelevers kunskapsresultat urskiljas. LÄS MER

  2. 2. Vem väljer metoden? En kvalitativ studie om läsinlärningsmetoder på två skolor och hur valet av dessa gått till

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Tipp; [2017]
    Nyckelord :analytisk metod; läsinlärningsmetoder; skolutveckling; syntetisk metod;

    Sammanfattning : Abstract En examensuppsats, avancerad nivå.Handledare: Anna-Karin Svensson, Examinator: Olof SandgrenTipp, Petra (2017). Vem väljer metoden? En kvalitativ studie om läsinlärningsmetoder på två skolor och hur valet av dessa gått till.Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola 90hp. LÄS MER

  3. 3. Metoder för läs- och skrivinlärning i förskoleklassen : En kvalitativ studie av lärares resonemang för olika metoder som främjar barns läs- och skrivinlärning i förskoleklassen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emina Hotic; Ellen Uvebrant; [2015]
    Nyckelord :Phonics; whole language; syntetisk metod; analytisk metod; läsning; skrivning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares synsätt och resonemang angående metoder för läs- och skrivundervisning samt vilka faktorer som anses betydelsefulla för barns läs- och skrivinlärning i förskoleklassen. Studien baseras på en kvalitativ undersökning där vi har intervjuat fyra lärare i förskoleklassen. LÄS MER

  4. 4. Likheter och skillnader i svenskundervisningen i åk 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Fatma Ünal; Wictoria Kontopoulos Andersson; [2014]
    Nyckelord :LTG-metod; läs- och skrivinlärning; analytisk och syntetisk metod;

    Sammanfattning : I detta arbete redovisar vi en kvalitativ undersökning som handlar om hur två olika lärare på två olika skolor arbetar med svenskundervisning i en första klass. Eleverna i de båda klasserna har olika språklig och etnisk bakgrund. LÄS MER

  5. 5. Inledande läs- och skrivundervisning : En studie om lärares metodval i den inledande läs- och skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildning; Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet

    Författare :Benny Svensson; [2011]
    Nyckelord :Läs- och skrivundervisning; styrdokument; syntetisk metod; analytisk metod; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Denna undersökning handlar om fem lärares inledande undervisning i läsning och skrivning. Syftet har varit att ta reda på vilka metodval som lärarna gjort och hur de gått tillväga i sin läs- och skrivundervisning i årskurs ett. Lärare kan antingen välja att använda sig av analytiska eller syntetiska metoder. LÄS MER