Sökning: "teknik utvärdering"

Visar resultat 1 - 5 av 878 uppsatser innehållade orden teknik utvärdering.

  1. 1. Assessing the Effectiveness of Urban Trees with Skeletal Soils in Flood Risk Mitigation

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Molly Boberg; [2024]
    Nyckelord :Flood Management; Climate Adaptation; Nature-Based Solutions NBS ; Urban Trees; Skeletal Soil; Hydrologic Modelling; MIKE; Översvämningshantering; Klimatanpassning; Naturbaserade lösningar; Stadsträd; Skelettjord; Hydrologisk modellering; MIKE;

    Sammanfattning : With increased urbanization and climate change, heavy rainfall events and urban floods are becoming more frequent. To meet the demands for effective climate adaptation strategies and mitigation measures, Nature-Based Solutions (NBS) have received increased attention. LÄS MER

  2. 2. Evaluation of Swedish daylight regulations in university building - Validation and applicability

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Cédric Berthou; [2024]
    Nyckelord :Daylight; Sweden; University building; modelling; Grasshopper; building performance simulation; Dagsljus; svenska föreskrifter; universitetsbyggnad; 3D-modellering; Grasshopper;

    Sammanfattning : Daylight availability in buildings faces numerous challenges in a world where energy efficiency,thermal comfort, and sustainability take center stage. Daylight is well-known for its role in reducingartificial lighting consumption and enhancing the well-being and performance of building occupants. LÄS MER

  3. 3. A participatory approach to eliminating Musculoskeletal disorder risk factors in a paper industry workflow : Developing an assisting tool for paper industry workers by exploring work tasks through participatory design activities

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Johan Lindqvist; [2024]
    Nyckelord :Participatory design; Collaborative design; Workshop facilitation; Ergonomics; Musculoskeletal disorders; Antropometrics; Design thinking; Industrial design engineering; Work safety; Deltagande design; Participativ design; Co-design; Workshopfacilitering; Ergonomi; Belastningsergonomi; Antropometri; Design thinking; Industrial design engineering; Arbetsmiljöarbete;

    Sammanfattning : This project was implemented as a Master thesis project in Industrial design engineering (IDE). In collaboration with Billerud Karlsborg, the project was initiated to develop proposal for a technological solution for eliminating a manual handling work task in the production line for coated paper products. LÄS MER

  4. 4. Känslor i litteratur : Känslotolkning inom läsförståelse och litteraturanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Villiam Forsberg; [2024]
    Nyckelord :Bedömning; Känslor; Litteratur; Nikolajeva; Svenska 3;

    Sammanfattning : Den här undersökningen fokuserar på känslotolkning inom läsförståelse på gymnasiet. Arbetet utgår från en bedömningsmodell som Maria Nikolajeva presenterar i sin bok Reading For Learning (2014), som ämnar rangordna läsförståelse utifrån känslotolkning. LÄS MER

  5. 5. Samarbetets påverkan vid arbete med problemlösningsuppgifter i högstadiet : En studie av hur det kan påverka elever som uppvisat svårigheter att nå godkänt betyg i matematikämnet att få samarbeta med problemlösningsuppgifter

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amelie Webiörn; [2024]
    Nyckelord :matematikundervisning; matematiska förmågor; problemlösning; samarbete;

    Sammanfattning : Detta utvecklingsarbete har haft som syfte att undersöka hur det påverkar högstadieelever som uppvisat svårigheter att nå upp till godkänt betyg i matematikämnet att få samarbeta när de ska försöka lösa problemlösningsuppgifter inom matematik. En grupp bestående av 15 elever i åk 7 på en skola har fått försöka lösa tre uppgifter enskilt och en uppgift i par samt svarat på en utvärdering och sedan har elevlösningarna och svaren på utvärderingen analyserats. LÄS MER