Sökning: "tema och motiv i bilderböcker"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden tema och motiv i bilderböcker.

  1. 1. Skogens vänner och värden -En motivstudie av djur och natur i tre bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maya Younis; [2021]
    Nyckelord :Motivstudie; bilderböcker; tema och motiv i bilderböcker; Elsa Beskow; Natur och djur; värdegrund; text- och bildsamspel;

    Sammanfattning : Denna motivstudie analyserar vilka teman och motiv som finns i tre bilderböcker: Puttes äventyr i blåbärsskogen (1901) av Elsa Beskow, Bus och Frö på varsin ö (2012) av Maria Nilsson Thore och Lille Lustig och skogens vänner (2015) av Inger Kvillner och Eva Kvillner. Syftet med analysen är att undersöka hur naturskildring och gestaltning av djur framställs i tre utvalda bilderböcker för barn, vilka motiv som finns i dessa böcker samt samspelet mellan bild och text. LÄS MER

  2. 2. Bilderboken om allas lika värde : En innehållsanalys där den didaktiska potentialen analyseras i bilderböcker där karaktärer med funktionsnedsättning gestaltas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ida Zilén; Nicole Öfverström Hadley; [2020]
    Nyckelord :Värdegrund; litteraturanalys; funktionsnedsättning; bilderbok; didaktisk potential; gestaltning;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att förmedla hur människor med funktionsnedsättning gestaltas i en kvalitativ innehållsanalys av tio svenska bilderböcker från år 1965-1979 samt år 2005-2019. Studien syftade även till att förmedla bilderbokens didaktiska potential till läraren. LÄS MER

  3. 3. Likheter och olikheter: möten i samtida svensk barnlitteratur

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Magnus Jäverling; Emelie Andersson; [2013]
    Nyckelord :Mångkultur; barnlitteratur; bilderböcker; litterat;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att kvalitativt undersöka hur likheter och olikheter mellan svenskfödda och icke-svenskfödda personer skildras och förstärks i ett urval av samtida bilderböcker. Materialet som analyseras bestårav tre titlar vilka utgår från en vardagsrealistisk skildring och i huvudsak riktar sig till barn i förskoleåldern. LÄS MER