Sökning: "textilslöjd i skolan"
Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden textilslöjd i skolan.
16. Textilslöjden ur elevens perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att undersöka hur eleverna uppfattar textilslöjden. Jag ville ta reda på hur de uppfattar textilslöjden som ämne och även vad de anser att ämnet går ut på. LÄS MER
17. Teknisk undervisning om symaskinen i textilslöjden
Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutvecklingSammanfattning : Under mina praktikperioder, VFU-perioder, ute på olika skolor har jag observerat att de flesta elever inte har tekniskt självförtroende om de redskap de använder i textilslöjden. Med tekniskt självförtroende menas att man har tillräckligt med teknisk kunskap så man kan hantera redskapet. LÄS MER
18. Knyppling i grundskolan : -ett historiskt hantverk som går att utveckla till vår tid
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Matematik, teknik och naturvetenskapSammanfattning : I vår undersökning vill vi belysa hur man undervisar knyppling i skolan. På vilket sätt det anknyter till läroplanen och vilken framtid knypplingen har. Vi undersöker också om det finns något sammanhang med vilket utbildningsår de intervjuade är examinerade kontra den undervisning de bedriver i knyppling. LÄS MER
19. Trendiga kläder : främjar de individens utvecklande av en trygg identitet?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetiska ämnen i Lärarutbildningen UmeåSammanfattning : Arbetet handlar om barn och ungdomars identitets skapande med fokus på faktorer i samhället som påverkar den enskilda individens möjligheter att med kläder finna och förmedla sin identitet. Syftet är att undersöka de möjligheter den enskilda individen har att i ämnet textilslöjd finna sin unika egenart och med slöjdprocessen utveckla en trygg identitet i skolan. LÄS MER
20. Lärares upplevelser av möjligheter till ämnessamverkan i matematik och textilslöjd inom grundskolans år 1-6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka vad som, ur ett lärar- och lärandeperspektiv, talar för och vad som talar emot ett ämnesintegrerat arbetssätt i matematik och textilslöjd under grundskolans tidigare år. För att söka svar på denna fråga har litteratur som behandlar ämnesintegrerad undervisning, Lpo 94 och kursplaner studerats samt en fallstudie med kvalitativa intervjuer genomförts. LÄS MER