Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Slöjdens betydelse för elevers välbefinnande : En studie om hur slöjden bidrar till elevers välmående i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Larsson; Kerstin Kretschmar; [2022]
    Nyckelord :slöjd; välbefinnande; relationer; kreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka elevers upplevelser av lektioner i textilslöjd med fokus på välbefinnande. Under de år som vi har varit både lärarstudenter och yrkesutövande lärare inom textilslöjd har vi båda reflekterat över och intresserat oss för elevers mående, speciellt när de har slöjd och lär sig olika hantverkstekniker. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkar digitaliseringen den enskilde lärarensundervisning i ämnet Hem- och konsumentkunskap?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Victor Holm; [2022]
    Nyckelord :Digitization; digital tools; IT knowledge; Digitalisering; digitala verktyg; IT-kunskap;

    Sammanfattning : Svenska skolan har genomgått många förändringar, däribland inkluderingen av digitala hjälpmedel i undervisningen. Ökad användning av digitala verktyg ställer krav på lärarna, det vill säga att de måste öka sitt digitala kunnande i takt med utvecklingen. LÄS MER

  3. 3. Slöjdkärringen är schysst : En kvalitativ intervjustudie av seniora textilslöjdlärares upplevelser av status och relationer i textilslöjd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Åsa Lindberg; Kajsa Wittboldt; [2022]
    Nyckelord :Läroplan; styrdokument; lärarroller;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att undersöka hur seniora textilslöjdslärare har upplevt att deras relationer till eleverna samt hur textilslöjdens status har varit och förändrats i skolan från och med att det infördes i skolan 1962, exempelvis i och med nya läroplaner eller samhällsförändringar. Empirin har inhämtats under enskilda intervjuer med åtta seniora textilslöjdslärare och därefter analyserats tematiskt. LÄS MER

  4. 4. Slöjdval : Spelar det någon roll vad man väljer?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Addy Skogsgrdh; [2017]
    Nyckelord :textilslöjd; trä- och metallslöjd; slöjdlärare; slöjdundervisnings organisation;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att öka förståelsen för elevernas möjlighet att välja materialinriktning i åk 8-9 i grundskolan. Jag ville ta reda på varför vissa skolor väljer den här modellen av slöjdundervisningens organisation. LÄS MER

  5. 5. Hur elever kan lösa problem genom att använda olika handlingsalternativ i slöjd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Martina Vesterlund; [2016]
    Nyckelord :erfarenhetsbaserad kunskap; problemlösning; handlingsalternativ; textilslöjd;

    Sammanfattning : En del av slöjdämnets långsiktiga mål är att eleven ska välja och motivera handlingsalternativ som leder arbetet framåt samt analysera och värdera arbetsprocessen. I många ämnen i skolan arbetar eleverna med färdiga uppgifter där arbetsprocessen på väg mot det färdiga målet är bestämd, det finns ett rätt sätt att lösa arbetet på. LÄS MER