Sökning: "textilslöjd i skolan"
Visar resultat 6 - 10 av 22 uppsatser innehållade orden textilslöjd i skolan.
6. Varför slöjd? Slöjdkunskaper, till vilken nytta?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Examensarbetet har som intresseområde att undersöka hur eleverna uppfattar kunskapen de får i ämnet slöjd. Mitt arbete vill undersöka dels hur de upplever vilken nytta de har av de kunskaper som ämnet ger samt om de anser att de kan använda sina kunskaper i det övriga skolarbetet. LÄS MER
7. Formativ bedömning. Hur lärare i slöjd och idrott förhåller sig
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte Syftet med denna studie var att undersöka i vilken utsträckning och på vilket sätt ett formativt arbetssätt används bland lärare i idrott/hälsa och slöjd. I undersökningen har vi lyft fram hur lärarna arbetar med att tydliggöra målen för eleverna. LÄS MER
8. Rum för kreativitet : En studie om textilslöjdsalens betydelse för elevers möjligheter att utveckla kreativitet, utifrån ett textillärar perspektiv
M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Syftet med studien har varit att ta reda på hur textillärare upplever att den yttre miljön i textilslöjdsalen kan påverka den kreativa processen hos eleverna och hur slöjdsalen i så fall kan utformas. Studien bygger på intervjuer med fem textillärare som är eller har varit verksamma inom grundskolan i ämnet textilslöjd. LÄS MER
9. Matematik + textilslöjd = sant : Om ämnesövergripande arbete i matematik och textilslöjd på grundskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Enligt vår erfarenhet har textilslöjden och matematiken en naturlig koppling till varandra och det vardagliga bruket av matematik. Vi tror att textilslöjden kan bidra till att öka elevers förståelse för matematisk problemlösning. LÄS MER
10. På vilka grunder väljer elever slöjdart?
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Slöjd har behandlats som ett ämne i flera nya kurs- och läroplaner men är trots detta i praktiken ett skolämnefortfarande uppdelat i två; textilslöjd respektive trä- och metallslöjd. Enligt Nationella utvärderingen avgrundskolan 003. Ämnesrapport Slöjd Ämnesrapport 53. LÄS MER