Sökning: "tillträdesstrategier"

Visar resultat 11 - 15 av 78 uppsatser innehållade ordet tillträdesstrategier.

  1. 11. Pedagoger och toddlares strategier i sociala samspel : En kvalitativ studie om pedagogers strategier i arbetet med toddlarna samt toddlarnas tillträdesstrategier i samspelssituationer utomhus.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Julia Helgesson; [2022]
    Nyckelord :Toddler; educators; strategies; socio-cultural perspective; qualitative research; Toddlare; pedagoger; strategier; socialt samspel; sociokulturellt perspektiv; kvalitativ forskning.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute knowledge about how educators work with toddlers’ social interaction in interaction situations. The study is based on qualitative research where the methods interview, and observation have been used. The theoretical perspective on which the study is based is the socio-cultural perspective. LÄS MER

  2. 12. Inkludering av barn i behov av särskilt stöd : En studie om hur pedagoger arbetar för att inkludera barn i behov av särskilt stöd i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Angelica Lehto; Matilda Johansson; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; Förskola; Inkludering; Lek; Pedagoger;

    Sammanfattning : Enligt Läroplanen för förskolan (Lpfö 18) ska varje barn i förskolan utifrån sina egna förutsättningar och sin förmåga ges möjlighet att delta i gemensamma lekar. Men forskning visar på att barn i behov av särskilt stöd ofta exkluderas i den fria leken på förskolan. LÄS MER

  3. 13. ”Nej men nu är dörren stängd dom leker en lek där nu” : En studie om förskollärares synsätt på barns inträde i fri lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Isagell Karlsson; [2022]
    Nyckelord :the sociology of childhood; preschool teachers; free play; access strategies; children s peer cultures; Barndomssociologi; Förskollärare; Fri Lek; Tillträdesstrategier; barns kamratkultur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskaperna om förskollärares synsätt på barns inträde i lek. Det är en kvalitativ studie med semi-strukturerad intervju som metod där 5 förskollärare intervjuats. Insamlade data transkriberades och analyserade med hjälp utav barndomssociologisk teori och sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 14. Förskollärares stöd till barn med språklig sårbarhet under den fria leken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linda Svahn; [2022]
    Nyckelord :Pedagog; social interaktion; språklig sårbarhet tillträdesstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om hur pedagoger upplever att de möjliggör och bistår barn med språklig sårbarhet att få tillträde till den fria leken samt att undersöka vilket stöd och vilka resurser som finns tillgängliga för att pedagogerna ska kunna stötta barnen. Studien genomfördes med hjälp av skriftliga och muntliga intervjuer av 7 pedagoger i Skåne. LÄS MER

  5. 15. Får jag vara med? : En studie om hur några yngre förskolebarn tar sig in i äldre barns lek och kamratkulturer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Eva Lindhé; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur yngre barn går till väga för att få tillträde till äldre barns fria lek för att på så sätt bli en del av den nya gruppen som de börjat i. Studien besvarar tre frågeställningar; Hur påverkar förskolans struktur/sociala rum hur de yngre barnen bemöts av sina äldre kamrater? Vilka tillträdesstrategier använder sig yngre barn av för att ta sig in lek med de äldre barnen? Hur bemöts strategierna av de äldre barnen och vad kan det bero på?   Den metod som har använts är etnografiska observationer av tre yngre barn som flyttats upp från en yngrebarnsavdelning till en äldrebarnsavdelning. LÄS MER