Sökning: "tjugo"

Visar resultat 1 - 5 av 541 uppsatser innehållade ordet tjugo.

  1. 1. Förskolepedagogers perspektiv på om alla barns behov tillgodoses

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Madeleine Andersson; [2024]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; förskola; förskolepedagoger; specialpedagog och specialpedagogik;

    Sammanfattning : Kan pedagogerna tillgodose alla barns behov och ge en likvärdig utbildning till alla barn som det står i läroplanen för förskola? I denna studie är syftet därför att utifrån några förskolepedagogers perspektiv få reda på om de kan tillgodose alla barns behov och vilka förutsättningar som behövs. Deras erfarenhet och kontakt med specialpedagog kommer också att belysas i studien. LÄS MER

  2. 2. Är barns lek i fara? : En kvalitativ studie om pedagogernas syn och förhållningssätt kring lek.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Amandine Benziane; Nina Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; Lek; Förskollärare; Synsätt; Praktik; Läroplansteori; Ramfaktorteori; Barnsyn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur leken realiseras i förskolan samt hur denna realisering påverkas av olika faktorer, för att förstå om och hur leken kan vara i fara i den svenska förskolan. Det är en kvalitativ studie som utgår från läroplans- och ramfaktorteori. LÄS MER

  3. 3. Från idé till färdig saga på tjugo minuter : En studie av AI-genererad barnlitteratur i podcasten "Magiska godnattsagor"

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Sabina Larsson; [2024]
    Nyckelord :Magiska godnattsagor; litteratursociologi; artificiell intelligens; barnlitteratur; saga.;

    Sammanfattning : Många har åsikter kring AI och litteratur men vad är det som faktiskt händer i en litterär skapandeprocess där AI-verktyg används? Detta är en uppsats som undersöker de barnlitterära AI-sagorna i podcasten ”Magiska godnattsagor”. Syftet är att beskriva och förstå AI-sagorna som fenomen och hur historien i Den magiska pinnen formas från idé till färdig saga genom det kollektiva skapandet mellan barns idéer, AI som genererar texten och redigeringen av podcastens vuxna producenter. LÄS MER

  4. 4. Retrografisk skräck : Analys av nostalgisk representation & framkallandet av skräck inom indiespelgrafik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Fanny Lindholm; Samuel Harju; [2024]
    Nyckelord :nostalgisk grafik; retrografik; indiespel; skräckspel; spelgrafik;

    Sammanfattning : Målet med denna studie var att vidare undersöka den retrografiska trenden som har förekommit i indie-skräckspel under senare tid, där indie-spelutvecklare utnyttjar nostalgisk, lågteknologisk grafik i sina skräck-verk. Syftet var att urskilja vad som gör nostalgiska representationer användbart för grafisk utveckling av skräckspel, hur dessa representationer går att applicera för att möjligtvis framkalla skräck. LÄS MER

  5. 5. IT-ANVÄNDNING I EN FÖRÄNDERLIG MILJÖ En fallstudie om IT-användning i akademin i samband med distansarbete och Covid-19

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Douglas Dani; MIchael Erlandsson; Joel Harrysson; [2023-02-01]
    Nyckelord :IT-användning; Distansarbete; No-IT; Target-IT; Personal-IT; Shadow-IT; Akademin;

    Sammanfattning : Samhället har under de senaste åren stått inför en rad olika utmaningar. Covid-19 och dess intåg 2020 ledde till en rad förändringar där Folkhälsomyndigheten bland annat utfärdade rekommendationer om hemarbete. LÄS MER