Sökning: "undersökningsmetoder lärarutbildning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden undersökningsmetoder lärarutbildning.

  1. 1. Digitalisering i teknikundervisningen - uppfattningar och möjligheter för utvecklad digitaliserad undervisning? : Lärar- och elevperspektiv i gymnasiet och högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Mohamed Dello; [2022]
    Nyckelord :Gymnasietekniklärare; digital kompetens; TPACK; digitala verktyg; synkront asynkront lärande; motivation;

    Sammanfattning : All teknikundervisning i Sverige innehåller digitalisering. Forskning visar att tekniklärare uppfattar digitaliserad undervisning på olika sätt, och att den påverkar lärandet och elevernas motivation. Skolverket (2017) anser att digital kompetens inte bara är ett medel för teknisk utveckling utan även ett mål i teknikprogrammet. LÄS MER

  2. 2. Ugglor, gympa och Melodifestivalen : En studie om hur barns intressen lyfts fram i förskolan

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Sarka Erikssonova; Lena Korpi; [2011]
    Nyckelord :Barns intressen; formella och informella lärmiljöer; sociokulturellt perspektiv; populärkultur;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien var att undersöka om och hur pedagogerna på förskolan lyfter fram barns intressen från informella lärmiljöer och deras förhållningssätt till intressen om de innefattar populärkultur. De frågor vi sökte svar på var:    Hur uppmärksammar pedagoger barns intressen från informella lärmiljöer?  Hur vidareutvecklar pedagoger barns intressen från informella lärmiljöer?   Vilket förhållningssätt har pedagoger till barns intressen om de innefattar populärkultur?   För insamling av material använde vi kvalitativa undersökningsmetoder. LÄS MER

  3. 3. Sam- och särundervisning i Idrott & Hälsa på högstadiet -Tillfällighet eller möjlighet?

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Rikard Eriksson; Jonas Karlsson; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsatsen syfte är att undersöka vem som beslutar om undervisningsmetod i ämnet Idrott & Hälsa, på vilka grunder beslutet tas samt idrottslärares tankar om sär- och samundervisning. Tankarna om sär- och samundervisning har både ändrats och gått isär genom åren. LÄS MER

  4. 4. Samtalets betydelse för barns läsutveckling – en jämförelse mellan två skolor

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Gith Leonhardt; Åsa Magnusson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka om samtalet i klassrummet kan ha någon inverkan på barnets läsutveckling och i så fall vilka eventuella betydelser samtalet har för barnets läsutveckling. I studien av samtalets roll för elevens läsutveckling ingår en beskrivning av hur elever och lärare samtalar i klassrummet. LÄS MER

  5. 5. Kunskapssyn hos lärare på högskolan. Påverkan på val av undervisningsformer och bedömning

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Johanna Nygren Spanne; [2005]
    Nyckelord :kunskapssyn; högskola; naturvetenskapslärare; perspektiv; epistemological beliefs; undervisning; bedömning; påverkan;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka och beskriva vilken kunskapssyn som finns hos lärare i naturvetenskap, på högskolan, och hur denna överensstämmer med hur lärarna undervisar och bedömer studenternas kunskaper. Undersökningsgruppen som slumpmässigt valdes ut för studien bestod av lärare i naturvetenskapliga ämnen på Teknik och samhälle, Malmö högskola, och de undersökningsmetoder som användes var deltagande observationer och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER