Sökning: "undervisning i mate"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden undervisning i mate.
1. Lärares uppfattningar om faktorer som främjar ett dialogiskt klassrum i matematiken i årskurs f-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Denna studie syftade till att synliggöra lärares uppfattning om faktorer som främjar ett dialo- giskt klassrum i matematiken, samt lärares erfarenheter och arbetssätt för en dialogisk under- visning. Studiens teoretiska utgångspunkt utgår från tidigare forskning inom dialogisk mate- matikundervisning, sociomatematiska normer samt det sociokulturella perspektivet på läran- de. LÄS MER
2. Verklighetsanknuten matematik : En intervjustudien med lärare
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this study was to identify which thought's teachers had on the curriculum and its term to connect mathematics with reality, and how to combine this with concept of mathematics. The results presented in this report are based on interviews with seven teachers. LÄS MER
3. Vardagsmatematik : Pedagogers gruppsamtal om vardagsmatematiken i de tidigare skolåren
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Syftet med vår studie var att synliggöra hur pedagoger som undervisar i grundskolans tidiga år samtalar om undervisningen av matematikens användning i vardagen utifrån den sociokulturella teorin. Gruppsamtalen utgick från rubrikerna konkretisering, individualisering, matematik och språk samt matematiksvårigheter kopplade till vardagsmatematiken. LÄS MER
4. Ämnesintegrering inom ämnet matematik
Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : I Lpo 94 poängteras att lusten att lära ska väckas genom lek och skapande. Det abstrakta ämnet matematik ska göras konkret i den undervisning som bedrivs i skolorna. Historiskt sett har detta varit en ståndpunkt för matematikundervisningen sedan länge. Genom att in-tegrera matematik i praktiska ämnen sker lärandet genom tillämpning. LÄS MER
5. Rörelsematematik - en jämförelse mellan traditionell undervisning och rörelseundervisning
Kandidat-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att ta reda på om rörelse har någon positiv påverkan på elevers inlärningsförmåga i matematik. För att ta reda på detta har vi genomfört en undersökning med 31 elever i en förskoleklass och grundskolans årskurs ett. Eleverna fick prova på mate-matik både på traditionellt sätt och genom rörelseinslag. LÄS MER