Sökning: "undervisningsämne"

Visar resultat 21 - 25 av 42 uppsatser innehållade ordet undervisningsämne.

  1. 21. Musikteori finns i vardagen : En kvalitativ studie om musikteorilärares syn på musikteori som undervisningsämne

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Håkan Bjuvenstedt; [2017]
    Nyckelord :Music theory; education; discoursanalysis; focus groups; musikteori; undervisning; diskursanalys; fokusgrupper;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka musikteorilärares syn på musikteori som undervisningsämne. Detta har undersökts med fokusgrupper som metod där musikteorilärare i två fokusgrupper samtalar kring sin syn på musikteori som undervisningsämne. Studiens teoretiska ram består av diskursanalys som teori och metod. LÄS MER

  2. 22. Undervisningsämne, har det en avgörande roll för lärarens stressnivå? : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Gabriel Andersson; Jepser Engstrand; [2017]
    Nyckelord :stress; undervisningsämne; grundskollärare; undervisningsprocess; PSS;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att studera ifall det fanns någon skillnad i stressnivå mellan lärare i olika undervisningsämnen. Tidigare forskning visar att lärare i olika ämnen lägger ner olika mycket tid i undervisningsprocessen (planering, undervisning, dokumentation och bedömning/återkoppling). LÄS MER

  3. 23. Lärares erfarenheter av utvecklande faktorer och arenor i skolan : Skillnader och likheter i ämneslärares syn avseende faktorers inverkan på utveckling av undervisning

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Henrik Olsson Ekström; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The Aim of this paper is to investigate which factors and arenas teachers in different subjects finds more developing regarding teaching. It also reveals differences between teachers in different subject due to their opinion in the matter. The result can be used when working with finding developing areas for teachers depending on their subject. LÄS MER

  4. 24. Opartisk? Hur politiskt aktiva lärare ställer sig till saklighetskravet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Stellan Karlsson; [2015-12-08]
    Nyckelord :lärare; politiker; saklig; objektiv undervisning; objektivitetskramp;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning har undersökt hur religiösa religionslärare förhåller sig till saklighetskravet i läroplanerna. Hur politiskt aktiva lärare förhåller sig till saklighetskravet har dock inte studerats. LÄS MER

  5. 25. Hållbar utveckling - i en ohållbar värld? : En jämförelse av grundskollärares uppfattning kring lärande för hållbar utveckling i skolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Sara Malmros; [2015]
    Nyckelord :Sustainable learning; sustainable development; sustainable world; teachers’ view; Hållbar utveckling; lärande för hållbar utveckling; hållbar värld; lärares uppfattning;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete behandlar grundskollärares syn på hållbar utveckling och lärande för hållbar utveckling, hur arbetet med detta läggs upp i skolor och vilket fokus detta ges i skolan. Arbetets syfte är att jämföra hur olika lärare, verksamma på skola i staden respektive på landsbygden, som arbetat olika länge samt undervisar i skilda ämnen, förhåller sig till hållbar utveckling och lärande för hållbar utveckling i sin undervisning. LÄS MER