Sökning: "undervisningsämne"
Visar resultat 21 - 25 av 42 uppsatser innehållade ordet undervisningsämne.
21. Musikteori finns i vardagen : En kvalitativ studie om musikteorilärares syn på musikteori som undervisningsämne
Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka musikteorilärares syn på musikteori som undervisningsämne. Detta har undersökts med fokusgrupper som metod där musikteorilärare i två fokusgrupper samtalar kring sin syn på musikteori som undervisningsämne. Studiens teoretiska ram består av diskursanalys som teori och metod. LÄS MER
22. Undervisningsämne, har det en avgörande roll för lärarens stressnivå? : En kvantitativ studie
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att studera ifall det fanns någon skillnad i stressnivå mellan lärare i olika undervisningsämnen. Tidigare forskning visar att lärare i olika ämnen lägger ner olika mycket tid i undervisningsprocessen (planering, undervisning, dokumentation och bedömning/återkoppling). LÄS MER
23. Lärares erfarenheter av utvecklande faktorer och arenor i skolan : Skillnader och likheter i ämneslärares syn avseende faktorers inverkan på utveckling av undervisning
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : The Aim of this paper is to investigate which factors and arenas teachers in different subjects finds more developing regarding teaching. It also reveals differences between teachers in different subject due to their opinion in the matter. The result can be used when working with finding developing areas for teachers depending on their subject. LÄS MER
24. Opartisk? Hur politiskt aktiva lärare ställer sig till saklighetskravet.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning har undersökt hur religiösa religionslärare förhåller sig till saklighetskravet i läroplanerna. Hur politiskt aktiva lärare förhåller sig till saklighetskravet har dock inte studerats. LÄS MER
25. Hållbar utveckling - i en ohållbar värld? : En jämförelse av grundskollärares uppfattning kring lärande för hållbar utveckling i skolan
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Detta självständiga arbete behandlar grundskollärares syn på hållbar utveckling och lärande för hållbar utveckling, hur arbetet med detta läggs upp i skolor och vilket fokus detta ges i skolan. Arbetets syfte är att jämföra hur olika lärare, verksamma på skola i staden respektive på landsbygden, som arbetat olika länge samt undervisar i skilda ämnen, förhåller sig till hållbar utveckling och lärande för hållbar utveckling i sin undervisning. LÄS MER