Sökning: "ungdomslitteratur genus"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden ungdomslitteratur genus.

  1. 1. Jämställdhetsarbete i skolan : En kvalitativ textanalys av karaktärsskildringarna i Johanna Schreiber och Ida Ömalms Inte som du, med utgångspunkt i ett genusperspektiv & ett berättarteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sarah Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Genus; barn- och ungdomslitteratur; jämställdhet; Inte som du; karaktärsskildring;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Johanna Schreiber & Ida Ömalm Ronvalls ungdomsroman Inte som du. Syftet med den här studien är att med utgångspunkt i ett genusperspektiv och berättarteoretiskt perspektiv undersöka hur författarna Johanna Schreiber och Ida Ömalm Ronvall har skildrat karaktärerna i ungdomsromanen Inte som du. LÄS MER

  2. 2. Genusnormer i barn- och ungdomslitteratur på mellanstadiet : – En analys av Enola Holmes och kidnappningsmysteriet, samt Enola Holmes och den försvunna flickan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ellen Karlsson; Isabelle Ångerud; [2023]
    Nyckelord :Genus; genusnormer; barnlitteratur; Enola Holmes; pedagogiskt verktyg;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Nancy Springers böcker Enola Holmes och kidnappningsmysteriet (2018) och Enola Holmes och den försvunna flickan (2019). Syftet med detta arbete är att undersöka hur genus skildras i barnlitteratur, utifrån två barn- och ungdomsböcker utläses hur dessa representerar respektive skiljer sig från traditionella genusnormer. LÄS MER

  3. 3. Han viskar och hon ropar : Anföringsverb i populär ungdomslitteratur ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Patricia Svensson; [2022]
    Nyckelord :Anföringsverb; genus; ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker anföringsverb i fyra populära ungdomsböcker ur ett genusperspektiv, med syftet att identifiera hur dessa upprätthåller eller undergräver traditionella könsroller. Anföringsverben diskuteras utifrån Liljestrands (1983:180) verbkategorier, och sätts i relation till motsatspar som traditionellt beskrivit manlighet och kvinnlighet. LÄS MER

  4. 4. Tonåringar i den osynliga garderoben : En komparativ analys mellan ungdomsromanerna Leah on the offbeat av Becky Albertalli och Ingen normal står i regnet och sjunger av Sara Ohlsson

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Marion Molin; [2019]
    Nyckelord :Gender; sexuality; lgbtq; Genus; kön; sexualitet; hbtq; ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : This essay examines how sexuality and sexual identity is expressed in the two young adult novels Ingen normal står i regnet och sjunger by Sara Ohlsson, and Leah on the offbeat by Becky Albertalli. The main purpose with the essay is to do a comparative analysis of the two novels to examine how they differ in their portrayals of lgbtq-characters and their portrayals of sexuality in adolescents. LÄS MER

  5. 5. Genusstereotyper i barn-och ungdomslitteratur : En litteraturstudie av hur genus och könsdysfori skildras i barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Cajsa Ekström; Hanna Lundquist; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER