Sökning: "upplevd tillgänglighet"
Visar resultat 26 - 30 av 80 uppsatser innehållade orden upplevd tillgänglighet.
26. Hinder i ett expanderande Göteborg - en kvalitativ studie om hur tillgängligheten påverkas för personer med nedsatt rörelse- och synförmåga under ett byggskede
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleSammanfattning : De som någon gång rört sig i större städer har märkt att det ofta pågår någon form av byggnation, stor som liten. Byggarbetsplatser kan vara svåra att ta sig förbi, då de består av temporära lösningar som omledningar av gångbanor. LÄS MER
27. Olika platsers tillgänglighet ur ett objektivt och subjektivt perspektiv : En jämförelsestudie av medborgarnas tillgänglighet i central stadsbebyggelse, skärgård och landsbygd
Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka tillgänglighet ur ett medborgarperspektiv. Det genom en fallstudie där olika typer av platser i Haninge kommun ingår i syfte att undersöka hur förutsättningarna och uppfattningarna ser ut för områden med olika geografiska karaktärer. LÄS MER
28. Täthet ur ett upplevelseperspektiv : en fallstudie om stadsdelen Kungsängen
Master-uppsats, SLU/Dept. of People and SocietySammanfattning : I takt med rådande urbanisering förtätas städerna. Utifrån ett socialt hållbarhetsperspektiv har förtätning ansetts vara gynnsamt i och med dess främjande av en levande stadsdel. LÄS MER
29. Tillgänglighet på allmänna platser för personer med kognitiv funktionsnedsättning
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Detta arbete behandlar tillgänglighet för personer med kognitiv funktionsnedsättning på allmänna platser utifrån universell utformning och de lagar och rekommendationer kring tillgänglighet som finns, främst Plan- och bygglagen. Utifrån en platsanalys på Bantorget i Lund undersöks och diskuteras tillgänglighet på allmänna platser. LÄS MER
30. Delaktighet i grundsärskolan : tio elevers och fyra speciallärares tankar och arbetssätt kring delaktighet
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Under våra studier, till speciallärare med specialisering mot utvecklingsstörning, har djupare förståelse uppkommit att elevers delaktighet är av största vikt för deras lärande. Men vad är delaktighet egentligen och hur ser delaktigheten ut för elever på grundsärskolan?Studiens syfte är att studera upplevd delaktighet hos en grupp elever inom grundsärskolan. LÄS MER