Sökning: "uppsats idrott hälsa"

Visar resultat 21 - 25 av 144 uppsatser innehållade orden uppsats idrott hälsa.

  1. 21. Kronstrandsmodellen : Hur uppfattar elever i grundskolans senare år en metodik kring bedömning av deras orienteringsförmåga?

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Olov Gohde; [2020]
    Nyckelord :orientering; bedömning; idrott hälsa;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att undersöka hur en metodik för bedömning av orienteringsförmågan, benämnd som Kronstrandsmodellen, är i enlighet med Skolverkets bedömningsstöd. Studien undersöker om metodiken är applicerbar för årskurs 9 i grundskolan och om eleverna uppfattar att metodiken är trovärdig och tillförlitlig för att mäta deras orienteringsförmåga. LÄS MER

  2. 22. Idrotten i skolan, för vem och vilka? : En kvantitativ studie för att se vilka elever motiveras till fysisk aktivitet på idrottslektion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Ermin Klebic; Mattias Hellman; [2020]
    Nyckelord :skolidrott; stegräknare; fysisk aktivitet; Engströms logiker;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att ta reda på vad som motiverar gymnasieelever till fysisk aktivitet samt om denna motivation påverkar aktivitetsgraden under lektionerna i idrott och hälsa. Frågeställningar: Vad motiverar gymnasieelever till att vara fysiskt aktiva på lektionerna i idrott och hälsa? Hur många gymnasieelever är fysiskt aktiva på fritiden? Hur många gymnasieelever är föreningsaktiva på fritiden? Hur hög är aktivitetsgraden hos gymnasieelever under lektionen i idrott & hälsa? Är det någon skillnad i aktivitetsgrad mellan de fysiskt aktiva på fritiden kontra de inaktiva gymnasieeleverna? Finns det en skillnad i aktivitetsgraden mellan de föreningsaktiva kontra de icke föreningsaktiva gymnasieeleverna? Finns det skillnader mellan kön i aktivitetsgrad på lektionerna? Finns det ett samband mellan aktiviteten gymnasieelever motiveras av och aktivitetsgraden under lektionen?  Metod: Urvalet består av flickor (n=42) och pojkar (n=54) på gymnasiet. LÄS MER

  3. 23. “Det ligger på läraren, att berätta för mig vad jag ska kunna” : En kvalitativ studie om elever på gymnasiet och deras syn av kunskapskraven i ämnet Idrott och Hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Anton Käck; Kalle Sidén; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att undersöka hur elever såg på kunskapskraven i Idrott & Hälsa för gymnasiet och vilket innehåll i kunskapskraven som elever upplevde som svåra att förstå. Denna studie hade också till syfte att få fram hur eleverna skulle vilja förändra kunskapskraven och förmedlandet av kunskapskraven så att de blev lättare att förstå. LÄS MER

  4. 24. ”Sitt stilla, var tysta!” : En essä om elevers behov av fysisk aktivitet och rörelse i skola och fritidshem

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Zacharias Göthberg; [2020]
    Nyckelord :after-school center; school; exercise; physical activity; need for exercise; physical education; health effects; fritidshem; skola; rörelse; fysisk aktivitet; rörelsebehov; idrott och hälsa; hälsoeffekter;

    Sammanfattning : This is an essay about pupil’s need for movement and physical activity in school and in afterschool centers. My story is about an afternoon at the after-school center where the pupil’s possibilities to move is severely limited, even though some pupils show an obvious need to move. LÄS MER

  5. 25. Idrott och hälsa som kunskapsämne : Med eller utan läroboken som redskap?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Lucas Nilsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka användandet av läroböcker bland högstadieoch gymnasielärare i idrott och hälsa. Utgångspunkten har varit frågeställningar gällande tillgången till läroböcker, regelbunden användning av läroböcker samt inom vilka ämnesområden läroboken används i störst utsträckning. LÄS MER