Sökning: "uppsats skrivning"

Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden uppsats skrivning.

  1. 16. Tre genrer i trean. En studie av flerspråkiga elevers instruerande, berättande och beskrivande texter.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Eva Lundin; [2010-06-24]
    Nyckelord :Elevtextanalys; genre; funktionell grammatik; pedagogik;

    Sammanfattning : Den första januari 2009 fick årskurs 3 en ny läroplan där det beträffande skrivning framgår att elever ska behärska tre sorters genrer, nämligen instruerande, berättande och beskrivande. Samma vår, dvs. våren 2009, ges de första nationella proven för årskurs 3 och där prövas elevernas genrekunskaper både muntligt och skriftligt. LÄS MER

  2. 17. Kartläggning och testning av läs- och skrivsvårigheter hos vuxna med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Rut Lindmark; [2010-06-18]
    Nyckelord :Dyslexi; specifika läs- och skrivsvårigheter; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar kartläggning och testning av läs- och skriv-svårigheter hos vuxenstuderande som har svenska som andraspråk. Arbetet tar sin utgångspunkt i den fonologiska förklaringsmodellen av dyslexi/specifika läs- och skrivsvårigheter, vilken framhåller att svårigheterna med att läsa och skriva bottnar i en svaghet i det fonologiska systemet. LÄS MER

  3. 18. Läs- och skrivsvårigheter : En studie om hur lärare kan arbeta för att upptäcka och hjälpa elever som har svårigheter att läsa och skriva

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Evelina Nordahl; AnnaMaria Peterson; [2010]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; upptäckt; åtgärder;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats har varit att få en inblick i hur undervisande lärare i årskurs tre kan upptäcka och hjälpa elever som har svårigheter i sin läsning och skrivning. Vi har i vår undersökning använt oss av en kvalitativ metod och vårt insamlade material bygger på intervjuer som vi genomfört med undervisande lärare i årskurs tre. LÄS MER

  4. 19. Yngre elevers möten med läs- och skriftspråket i förskoleklass

    C-uppsats,

    Författare :Karin Haraldsson; Ibtisam Kakhi; [2010]
    Nyckelord :arbetssätt; läs- och skrivinlärning; förskoleklass;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med vår uppsats var att undersöka vilka arbetssätt och strategier pedagoger använder iläs- och skrivinlärning i arbetet med barn i förskoleklass. Vi utgick ifrån våra frågeställningar:Vilka arbetsmetoder använder pedagogerna för att stimulera barns läs- och skrivinlärning?Varför arbetar pedagogerna på detta sätt? Hur påverkas barnen av lärandemiljön? För att fåsvar på våra frågeställningar, använde vi oss av kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  5. 20. Att använda och förstå en ordbok – en undersökning av ordboksanvändning hos några avancerade inlärare av svenska som andraspråk

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Maiko Tsukanaka; [2009-06-25]
    Nyckelord :avancerade inlärare; ordböcker; ordboksanvändning;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om ordboksbeteende och ordboksanvändning hos avancerade inlärare av svenska som främmande språk och andraspråk. Arbetets syfte är att få ökad insikt om hur avancerade inlärare väljer, använder och upplever ordböcker som hjälpmedel och redskap i sina studier, och i fall ordboksaktiviteter upplevs påverka deras ordinlärning. LÄS MER