Sökning: "uppsats skrivning"

Visar resultat 6 - 10 av 27 uppsatser innehållade orden uppsats skrivning.

  1. 6. Med språkstörning på Gymnasiet : Elevers uppfattningar av sin skolsituation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Sofia Ramström; [2018]
    Nyckelord :Language Disorder; Support; Difficulties; Technical Aids; Språkstörning; Gymnasiet; Särskilt stöd;

    Sammanfattning : Forskning visar på att det är svårt för elever med språkstörning att ta till sig undervisningen i skolan. Deras svårigheter kan te sig på olika sätt, men det är vanligt med svårigheter kring att tänka språkligt, läsa och skriva. Behovet av stöd är stort och skolan är skyldig att anpassa undervisningen efter elevernas och behov. LÄS MER

  2. 7. Utbildning, Värderingar och Demokrati: Utbildning som konsoliderande kraft

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Viktor Tagesson; Dino Ekdal; [2018]
    Nyckelord :Demokrati; Utbildning; Ungern; Demokratiska Värderingar; Aktivt Medborgarskap; Distribution av Utbildning; Demokratisk Recession; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Följande skrivning ämnar undersöka kopplingen mellan utbildning och demokrati, genom att studera enkätresultat världen över samt ställa detta mot andra forskares fynd på området. Högre nivåer av utbildning verkar samvariera med mer positiva inställningar gentemot demokrati men även hur pass aktiv man är som medborgare tycks korrelera positivt med utbildningsnivå. LÄS MER

  3. 8. En professionell verktygslåda? : En kvalitativ studie av sex speciallärares arbetsmetoder inom läs- och skrivutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna-Maria Larsson; Cecilia Lindvall; [2018]
    Nyckelord :Arbetsmetoder; speciallärare; läs- och skrivutveckling; Phonics och Whole language.;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är övergripande att beskriva och diskutera några speciallärares arbetsmetoder inom läs- och skrivutveckling i grundskolan. Urval och utbildningsnivå för de elever som beskrivs har varit från förskoleklass till årskurs fem. Uppsatsen bygger på ett induktivt förhållningssätt. LÄS MER

  4. 9. Ordinlärning och inlärningsstrategier i några undervisningsgrupper på SFI kurs C och i några läromedel för SFI kurs C

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Therese Mouchard; [2017-09-22]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; SFI; läromedel; ordinlärning; inlärningsstrategier;

    Sammanfattning : Undersökningen i denna uppsats behandlar ordinlärning och strategier för detta inom några undervisningsgrupper på SFI kurs C och i några läromedel inom SFI för kurs C. Då ett rikt ordförråd är av stor vikt för en andraspråksinlärare så ställer jag mig därför här frågan om hur ordinlärning kan gå till i undervisningen för SFI kurs C och huruvida läromedlen för SFI kurs C tar upp detta i läroböcker. LÄS MER

  5. 10. En prioriterad grupp : En enkätundersökning om folkbibliotekens arbete för de nationella minoriteterna

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sara Mikaelsson; [2015]
    Nyckelord :Folkbibliotek; nationella minoriteter; bibliotekslag; minoritetsspråk.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka folkbibliotekens arbete för de nationella minoriteterna, samt om den nya bibliotekslagen som gjort de nationella minoriteterna till en prioriterad grupp förändrat folkbibliotekens arbete i denna fråga. De övergripande frågeställningarna berörde hur folkbiblioteken arbetar med denna fråga idag, om den nya bibliotekslagen förändrat arbetet för de nationella minoriteterna på folkbiblioteken, samt om folkbiblioteken upplever några särskilda problem i sitt arbete för de nationella minoriteterna. LÄS MER