Sökning: "uppsats skrivning"

Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade orden uppsats skrivning.

  1. 11. Det är lättare att säga att man inte vill än att visa att man inte kan! : En undersökning om läs-och skrivsvårigheter inom ämnet svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Christin Carlsson; [2015]
    Nyckelord :Specialpedagogik; dyslexi; inkludering; pedagogisk kartläggning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärare och skolledning tänker om specialpedagogik. Skolan ska tillgodose varje elevs behov och skapa förutsättningar så att alla når måluppfyllelse. Skolverket har sitt tydliga uppdrag med att alla barn, ungdomar och vuxna ska få en bra utbildning. LÄS MER

  2. 12. Läsförståelse - en text- och innehållsanalys av materialet En läsande klass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Hjorth; Isabella Hylin; [2015]
    Nyckelord :grundskola; En läsande klass; literacy; läsförståelse; lässtrategier; sociokulturellt perspektiv; the Four Resources Model;

    Sammanfattning : Syftet med vår text- och innehållsanalys är att närmre undersöka det kostnadsfria materialet En läsande klass (2014) ur ett literacyperspektiv. En läsande klass (2014) utger sig för att vara ett verktyg för yrkesverksamma lärare att arbeta med läsförståelse genom olika strategier, dock har materialet (ELK, 2014) mötts av en del kritik från framstående forskare inom området för läsförståelse (Damber & Nilsson, 2014; i Larsson, 2014). LÄS MER

  3. 13. Läsförståelse - en text- och innehållsanalys av materialet En läsande klass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Hjorth; Isabella Hylin; [2015]
    Nyckelord :grundskola; En läsande klass; literacy; läsförståelse; lässtrategier; sociokulturellt perspektiv; the Four Resources Model;

    Sammanfattning : Syftet med vår text- och innehållsanalys är att närmre undersöka det kostnadsfria materialet En läsande klass (2014) ur ett literacyperspektiv. En läsande klass (2014) utger sig för att vara ett verktyg för yrkesverksamma lärare att arbeta med läsförståelse genom olika strategier, dock har materialet (ELK, 2014) mötts av en del kritik från framstående forskare inom området för läsförståelse (Damber & Nilsson, 2014; i Larsson, 2014). LÄS MER

  4. 14. Mer än bara "Tja, tja bloggen!" : Grundskolelärares uppfattningar om bloggforumet som pedagogiskt verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jennie Nywertz; Erica Andersson; [2012]
    Nyckelord :blogg; undervisning; svenskämnet; sociokulturellt lärandeperspektiv; IKT; mediekompetens; Lgr 11; digital kompetens; skrivprocessen; skrivande; dialogism; netikett; situationsanpassat skrivande;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar bloggverktyget i undervisningssyfte. Syftet är att undersöka hur ett urval av svensklärare i grundskolans senare år på olika sätt resonerar kring användandet av bloggverktyget i skrivundervisningen. LÄS MER

  5. 15. Läs- och skrivutvecklingsmetoder : - en kvalitativ studie om hur pedagoger uttrycker sina uppfattningar kring sin läs- och skrivundervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Josefine Andersson; Hanna Bengtsson; [2011]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling; läs- och skrivinlärning; kvalitativ undersökning; läs- och skrivutvecklingsmetoder; varierad undervisning; individualisering; metoder;

    Sammanfattning : Läsning och skrivning är förmågor som återkommer i skolans alla ämnen, inte bara i ämnet svenska. Därför är det mycket viktigt att alla elever får en god start på sin läs- och skrivutveckling. För att kunna anpassa undervisningen till alla elevers individuella behov krävs fler än en utvecklingsmetod. LÄS MER