Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 101 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ambitious minds, unique challenges : En djupdykning i lärarnas värld – En kvalitativ studie om att navigera utmaningar och motivation hos högpresterande elever i engelska på gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Loubna Kannanni; [2024]
    Nyckelord :Högpresterande elever; engelska; alternativa undervisningsmetoder; motivation; kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : Uppmaningen här understryker vikten av att rättvist beakta de individuella behoven och förutsättningarna för elever i svenska skolor, i enlighet med (Lgr 11). Det innebär att högpresterande elever har rätt till en utbildning som är skräddarsydd efter deras kapacitet. LÄS MER

  2. 2. Vad är den retoriska arbetsprocessen egentligen? : En kvantitativ studie om vad några svenska gymnasieelever anser om sin utbildning i muntlig framställning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Larsson; [2023]
    Nyckelord :Den retoriska arbetsprocessen; didaktik; muntlig framställning; pedagogik; retorik; svenska gymnasieskolan; Sverige; tal; utbildning;

    Sammanfattning : År 2011 skrevs retorik och den retoriska arbetsprocessen in i läroplanen för gymnasieskolan. Sedan dess har endast lite forskning berört hur situationen i gymnasieskolan ser ut när det kommer till undervisning i retorik och muntlig framställning. Syftet med denna studie är att ge insikt i ämnet genom elevernas perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Utbildning och eurocentrism: Hur den tar sig uttryck och hur en arbetar emot den

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Oscar Johansson; Johanna Voigt; [2023]
    Nyckelord :Andrafiering; Eurocentrism; Interkultur; Metanarrativ; Mångkultur;

    Sammanfattning : I läroplanen för gymnasieskolan från 2011 står det att undervisningen ska bidra till att elevers identitet kan relateras till det globala samt att skolan ska utgå från ett internationellt perspektiv. Däremot menar en rad forskare att historieundervisningen tenderar att vara eurocentrisk. LÄS MER

  4. 4. Konspirationsteorier i Gymnasieskolan : En kvalitativ intervjustudie som undersöker gymnasielärares erfarenheter av, och strategier för att hantera, konspirationsteorier i samhälskunskapsklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Didaktik i Samhällsämnena

    Författare :Andreas Wahlström; [2023]
    Nyckelord :Konspirationsteorier; konspiratoriska uppfattningar; utbildning; undervisning; strategier; kon-troversiella konspirationsteorier;

    Sammanfattning : Conspiracy theories are common in both local and international contexts. These theories offer simple explanations to complex problems and events, and they can have negative consequences for individuals and society. LÄS MER

  5. 5. De förklarade deras kärlek för varandra : En kvantitativ studie i användningen av personliga och reflexiva pronomen i en gymnasiekontext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ylva Craig; [2023]
    Nyckelord :gymnasieskolan; gymnasieelever; svensklärarstudenter; Sverige; svenska språket; pronomen; personliga pronomen; reflexiva pronomen; språkbruk; språkriktighet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att få en djupare förståelse för gymnasieelevers medvetenhet om de etablerade reglerna för i synnerhet användandet av det reflexiva pronomenet i possessivform, sin, och personliga pronomen i stort. Ytterligare ett syfte med studien är att få kunskap om svensklärarstudenters förhållningssätt till framtida undervisning om olika typer av pronomen. LÄS MER