Sökning: "ute matematik förskoleklass"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden ute matematik förskoleklass.

  1. 1. Utomhuspedagogik i en förskoleklass - En fallstudie om utomhuspedagogik, matematik och samspel ur ett sociokulturellt perspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ida Börjesson; Ann-Charlotte Ostwald; [2014]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; matematik; samspel; sociokulture;

    Sammanfattning : Vi har besökt en förskoleklass för att få kunskap om hur lärare kan arbeta med ett utomhuspedagogiskt arbetssättmed ämnet matematik, utifrån ett samspelsperspektiv på lärande. De två metoder som vi använt oss av ärobservationer och intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Utomhuspedagogik : en fallstudie om att lära utomhus

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Gunilla Johansson; [2012]
    Nyckelord :Eleverna; Matematik; Motivation; Utomhusmatematik; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka och beskriva elevers upplevelse av att lära utomhus, samt vad eleverna tycker om att ha utomhus dag med inslag av Utomhusmatematik som arbetsuppgift. Studien genomfördes på en skola i mellersta Sverige där elevantalet är 190 elever från förskoleklass till årskurs fem. LÄS MER

  3. 3. Utomhusmatematik - en fallstudie om pedagogers förhållningsätt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Marie Creutzer Hagman; Sandra Olsson; [2011]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; matematik; förskoleklass; materi;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte:Syftet med vår studie är att ta reda på hur 7 stycken pedagoger förhåller sig till utomhusmatematik ochderas inställning till den.Metod och material:Metoden vi har valt är en kvalitativ metod där vi har intervjuat 7 pedagoger i förskoleklass och skola. LÄS MER

  4. 4. Det är inne att vara ute : En studie om hur lärare använder utemiljön i matematiken

    Magister-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Anneli Johansson; Ida Lundberg; [2010]
    Nyckelord :utomhusmatematik; utomhuspedagogik; konkret lärande; matematik i förskolan; matematik i tidiga skolår;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i verksamheterna förskola, förskoleklass och tidiga skolår beskriver att de använder sig av utomhusmatematik. För att besvara frågeställningarna har vi valt att göra en kvalitativ studie med intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers syn på laborativ matematikundervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Frida Ombert; Gabriella Strandäng; [2010]
    Nyckelord :laborativ matematik; verklighetsnära; praktiskt;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Vi har i vår undersökning tagit upp aktuell forskning kring laborativ matematik. Vi har valt att utgå ifrån konstruktivismen, kognitivism och sociokulturellt perspektiv.SYFTE: Syftet med undersökningen är att ta reda på några pedagogers syn på laborativ matematikundervisning i förskoleklass till årskurs 6. LÄS MER