Sökning: "den interkulturella processen"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden den interkulturella processen.

  1. 1. Mitt liv börjar nu. Nyanlända elevers inslussning i ordinarie skola i ett interkulturellt perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sara Edvardson Ehrnborg; [2015-08-26]
    Nyckelord :Fallstudie; Nyanlända elever; Interkultur; Interkulturella möten; Interkulturell kompetens; Interkulturella förklaringsmodeller; främlingsrädsla; den andre; framgångsfaktorer; bristperspektiv;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna fallstudie är att i ett interkulturellt perspektiv undersöka olika uppfattningar och upplevelser kring inslussningsprocessen för fyra nyanlända elever i Svea kommun. Önskvärt är även att fallstudien på en generell nivå kan bidra till ökad kunskap om nyanlända elevers behov och vilka faktorer, till exempel interkulturella, som spelar in i mottagande och inslussning av nyanlända elever. LÄS MER

  2. 2. "Jag är inte bara invandrare, jag är lärare" - en kvalitativ studie om utländska lärares identitetsförändring under den kulturella och professionella anpassningen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Iryna Maister; [2012-03-15]
    Nyckelord :utländska lärare; anpassning; identitetsskapande; interkulturellt möte;

    Sammanfattning : Syfte: Mitt syfte är att undersöka vad för erfarenheter de utländska lärarna tagit med sig och hur dessa erfarenheter från hemlandet påverkar deras lärararbete i Sverige. Hur ”översätter” de sina kunskaper och konstruerar sin läraridentitet, vilken roll spelar deras bakgrund i anpassningen till svensk skolkultur? Processen att skapa en läraridentitet och dess roll i ett interkulturellt möte är de frågor som jag skulle vilja fördjupa mig i med detta arbete. LÄS MER

  3. 3. Föräldraperspektivet. Ett specialpedagogiskt initiativ till samverkan mellan irakiska hem och skolan i den interkulturella processen i en liten kommun

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anna-Karin Erling; [2009-03-12]
    Nyckelord :den interkulturella processen; mångkulturellt; föräldrar; inlärningssvårigheter; diskriminering; relationer och samspel; kommunikation; dialog; systemteori;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet är att genom en fallstudie undersöka huruvida irakiska föräldrar är engagerade och delaktiga på en svensk grundskola. Ett annat syfte är att undersöka i vilken utsträckning en grupp av irakiska föräldrar, som har barn i inlärningssvårigheter engagerar sig i samarbetet med skolan. LÄS MER