Sökning: "vad är pedagogens roll"

Visar resultat 11 - 15 av 158 uppsatser innehållade orden vad är pedagogens roll.

  1. 11. I den fria leken får vi göra vad vi vill! : En kvalitativ studie om den fria lekens innebörd för barnen, med betoning på lärande och pedagogens deltagande i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Elsa Teklab; Sara Strömberg; [2021]
    Nyckelord :the importance of play; children s perspective; childhood sociology; free play; after-school centre.; vikten av lek; barns perspektiv på lek; barndomssociologi; den fria leken; fritidshemmet.;

    Sammanfattning : This study focuses on children’s perception on free play in relation to their learning and how they perceive the presence of a pedagogue and its role in the play. To answer the study's research questions, we conducted a qualitative study in which interviews were used as a data collection method. A total of 17 children in grade 3 were interviewed. LÄS MER

  2. 12. Språkutveckling i det projekterandearbetssätt - pedagogens roll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nikolina Vujasic; [2021]
    Nyckelord :Reggio Emilia; projekterande arbetssätt; pedagogens roll; språkutveckling; miljö;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka, analysera och synliggöra hur intervjuade pedagoger använder projekterande arbetssätt när de utmanar barns språkutveckling, samt hur de använder undervisningstillfällen och miljön för att utveckla språket hos flerspråkiga respektive enspråkiga barn. Studien har innefattat två förskoleområden med barn i 4 - 6 års ålder. LÄS MER

  3. 13. Att främja goda fysiska aktivitetsvanor inom förskolan : En kvalitativ studie om pedagogernas upplevelser och förutsättningar kring att främja fysisk aktivitet hos förskolebarn

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Pernilla Wannäs; [2021]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskola; kvalitativ studiedesign; sociokulturellt perspektiv; stödjande miljö;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle som främjar ett mer stillasittande levnadssätt vilket bidrar till ökad risk för såväl fysisk som psykisk ohälsa bland befolkningen och framtida generationer. Syftet med föreliggande studie är att undersöka förskolepedagogernas upplevelser, förhållningssätt och förutsättningar vad gäller att planera den dagliga verksamheten med syfte att främja den fysiska aktiviteten hos förskolebarnen. LÄS MER

  4. 14. Möjligheter till språkutveckling genom boksamtal i flerspråkiga förskolor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Zilha Licina; [2020-09-10]
    Nyckelord :flerspråkighet; bokläsning; språkutveckling; högläsning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förskolan är för många barn i Sverige det första mötet med utbildningsväsendet och har en stor påverkan på deras utveckling och lägger grunden för ett livslångt lärande. Hur förskola möter barnens olika språk har en avgörande betydelse för hur barnen kommer att utvecklas som individer samt hur språket kommer att leda till ett bättre resultat i skolans värld. LÄS MER

  5. 15. "Jag vill också vara med" : en studie om barns och pedagogers interaktion i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jehona Zeqiri; Martina Martell; [2020]
    Nyckelord :Interaktion; fri lek; barn; pedagoger; förskola; deltagandemönster.;

    Sammanfattning : Problemområdet för föreliggande studie grundar sig i behovet av att studera de deltagandemönster som förekommer i barns och pedagogers interaktion i barns fria lek på förskolan. Detta eftersom tidigare forskning har fokuserat på att undersöka hur pedagoger kan utveckla barns lek i framförallt pedagogstyrda lekar. LÄS MER