Sökning: "vara handledare till förskollärare"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden vara handledare till förskollärare.

  1. 1. Barns språkutveckling vid högläsning : En systematisk litteraturstudie om hur högläsning i förskolan kan främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Nabhani; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; Högläsning; Samtal; Scaffolding; Språkutveckling; Litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien är att sammanställa och analysera vetenskapliga artiklar om högläsning i förskolan. Frågeställningen som den här studien har utgått ifrån är hur förskollärare kan arbeta med barns språkliga utveckling genom högläsning i förskolan. LÄS MER

  2. 2. "Våga göra olika" : En vetenskaplig essä om hur vi bemöter barn i förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Åsa Sjöström; [2020]
    Nyckelord :preschool; consensus; conflicts; treatment; approach; intercultural; förskola; samsyn; konflikter; bemötande; förhållningssätt; interkulturellt;

    Sammanfattning : This essay is about treatment in preschool and how important it is that we dare to do different based on each child's needs. I sometimes get the feeling that we educators in preschool, have alittle too much of the idea that the working methods we use should suit all children. LÄS MER

  3. 3. Starka system och bräckliga broar En studie om övergångar från och inom förskola och skola för barn och elever med en NPF-problematik utifrån ett systemteoretiskt- och specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonas Malmgren; Johanna Palmaeus; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Förskoleklass; NPF; Organsisation; Skola; Specialpedagogiska perspektiv; Systemteori; Övergångar; Överlämningar;

    Sammanfattning : AbstractProgram och kurs: Specialpedagogprogrammet/ Magisteruppsats 15hp Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Vt 2018 Handledare: Lisa Hellström Examinator: Magnus ErlandssonTitel/ Rapportnummer: Starka system och bräckliga broar - En studie om övergångar från och inom förskola och skola för barn och elever med en NPF-problematik utifrån ett systemteoretiskt- och specialpedagogiskt perspektiv.Nyckelord: förskola, förskoleklass, NPF, organisation, skola, specialpedagogiskt perspektiv, systemteori, övergångar, överlämningar. LÄS MER

  4. 4. Utbildning för hållbar utveckling inom Grön Flagg: Förskollärares uppfattning och arbete kring begreppet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alicia Sandström; Caroline Henriksson; [2018]
    Nyckelord :Barns inflytande; förskola; Grön Flagg; lärares förhållningssätt; utbildning för hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Vår studie syftar till att studera hur hållbar utveckling uppfattas av förskollärarna på några förskolor, hur de arbetar med begreppet, samt hur arbetet ligger till grund för barnens medvetenhet och delaktighet. Då det är olika stort intresse i förskolorna att arbeta mot ett hållbart samhälle, valde vi i vår studie att fokusera på de förskolor som hade ett tydligt intresse och engagemang. LÄS MER

  5. 5. ”Det har ju varit lite godtyckligt” – om överlämning från förskola till förskoleklass

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lynda MacGregor; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: “Det har ju varit lite godtyckligt” - om överlämning till förskoleklassFörfattare: Emmy Cronquist & Lynda MacGregor Termin och år: VT2018Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Jan Eriksson Examinator: Marita RhedinRapportnummer: VT18-1120-01Nyckelord: Överinskolning, förskoleklass, förskola, NPF, Med utgångspunkt i att förskoleklassen nu blir en obligatorisk del i skolplikten, samt vikten i att tidigt identifiera och bemöta barn i behov av särskilt stöd med insatser för främjat lärande, har vi frågat oss hur överinskolningen av barn från förskola till förskoleklass ser ut. Det framgår i styrdokumenten för de båda verksamheterna att det ska läggas ett extra fokus på barn i behov av särskilt stöd i samband med överlämning till förskoleklass för att övergången ska vara så odramatisk för barnen som möjligt. LÄS MER