Sökning: "varför internationalisering"

Visar resultat 21 - 25 av 38 uppsatser innehållade orden varför internationalisering.

  1. 21. Vägen till Latinamerika : En studie om svenska små och medelstora företags engagemang i den mexikanska och brasilianska marknaden

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Samir El amine; Karin Putero; [2010]
    Nyckelord :Små och medelstora företag; internationalisering; psykiskt avstånd; barriärer; Brasilien; Mexiko; nätverk;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka varför och hur svenska små och medelstora företag engagerar sig och utvecklas på den mexikanska respektive brasilianska marknaden. Dessutom ämnar studien undersöka vilka barriärer som företagen har stött på och vilka faktorer som kan underlätta företagens affärsverksamhet på de berörda marknaderna. LÄS MER

  2. 22. Kultur - så gör vi här! : En studie om företags hållbara relationer över kulturella gränser

    Magister-uppsats, Handelshögskolan BBS

    Författare :Micha Larsson; Linn Wigren; [2009]
    Nyckelord :kultur; ekonomi; ekonomistryrning; globalisering;

    Sammanfattning : Globaliseringen som skett har lett till en större global konkurrens. Den globala konkurrensen har drivit många svenska företag till en internationalisering. För ett svenskt tillverkande företag som är utsatt för konkurrens kan det bli aktuellt att förlägga produktionen i ett land med lägre produktionskostnader. LÄS MER

  3. 23. Cykelhanken™En innovativ produkt för internationalisering? : – En undersökning om efterfrågan på en innovativ cykelprodukt pådelar av den svenska och europeiska marknaden

    Magister-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Anja Stankovic; Alexandra Söderström; [2009]
    Nyckelord :innovation; internationalisering och internationell marknadsföring;

    Sammanfattning : Varför behövs denna undersökning? Då det vid produktlansering är känt att ett stort antal misslyckas med att uppfylla marknadens behov av produkter är det vid lansering ochpatentering av nya innovationsprodukter vitalt att undersökamarknadens behov av produkten. På så sätt går det att möjliggöra ettpositivt utfall och nå en stabil marknadsposition. LÄS MER

  4. 24. Internationalisering inom life science : Fallstudier av Uppsalaföretagen Biotage, Olink och Orexo

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Hedin; [2009]
    Nyckelord :internationalisering; life science; bioteknik; olink; orexo; biotage;

    Sammanfattning : Life science sysselsätter i Uppsala 4500 personer varav 60% arbetar på de fyra största företagen. Branschen är forskningsintensiv och producerar bland annat läkemedel och produkter till läkemedelsbolag och akademiska institutioner. Produkterna är nischade och företagen måste ofta vara globala redan från start. LÄS MER

  5. 25. Varför väljer små svenska företag att internationalisera sig och hur ser internationaliseringsprocessen ut?

    Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

    Författare :Mikaela Bergman; Cecilia Hartung; [2009]
    Nyckelord :internationalisering;

    Sammanfattning : Sedan 1980-talet har villkoren för företag att överleva på marknaden förändrats. Vad som förutspås är att inte ens de största företagen med de största hemmamarknaderna kommer att överleva på enbart försäljning i hemlandet. LÄS MER