Sökning: "varumärkesvärderingar"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet varumärkesvärderingar.
1. Varumärkesvärdering : - Ett skott från höften?
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)Sammanfattning : Bakgrund: År 2010 infördes ISO 10668, en standard som skulle öka transparensen och kvaliteten i varumärkesvärderingar. Trots standarden så skiljer det idag miljardbelopp på kända varumärken mellan olika värderingsaktörer, något som talar för att det fortfarande finns en problematik kring värderingar. LÄS MER
2. Den internationella standarden ISO 10668 : en ofullständig standard?
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : Under de senaste två decennierna har vi alltmer rört oss mot en kunskapsorienterad och högteknologisk ekonomi där en allt större del av det moderna företagets totala värde utgörs av de immateriella tillgångarna. Den kanske viktigaste immateriella tillgången är företagets varumärke, vilket dagligen påverkar beslutsfattandet hos både företag och konsumenter. LÄS MER
3. Varumärkesvärdering -Icke-finansiella faktorers påverkan
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problem: Varumärket som tillgång har på senare år vuxit till att numera betraktas som en av de viktigaste tillgångarna som ett företag har, ett varumärke har både en finansiell och strategisk betydelse. Detta erkännande har också ökat behovet och också kraven på varumärkesvärderingar och hur de utförs. LÄS MER
4. Varumärkesvärdering : Införandet av ISO 10668:2010
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Det finns många olika metoder att tillämpa vid varumärkesvärderingarvilket lett till att värderingarna har varit av skiftande kvalitet och utformning. Detta harbidragit tillbland annat införandet avISO 10668:2010Brand valuation - Requirements for monetary brand valuation. LÄS MER
5. Harmonisering av ISO 10668 varumärkesvärdering
Master-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Immateriella tillgångar har blivit allt viktigare i en globaliserad värld med stora företag som investerar och agerar i olika länder. En viktig immateriell tillgång är varumärken. För att kunna värdera ett varumärkes värde finns det flera finansiella metoder. LÄS MER