Sökning: "visuella intressen"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden visuella intressen.

  1. 1. Från "kvinnlig frigörelse" till "blygsamma super-förebilder" : En multimodal kritisk diskursanalys av förändringar i feministiska budskap i reklam över tid

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Cornelia Jensen Sten; Gabriella Åkesson; [2023]
    Nyckelord :Femvertising; feminism; advertising; discourses; postfeminism; commodity feminism; Femvertising; feminism; reklam; diskurser; postfeminism; kommodifierad feminism;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to research in which way feminist messages are incorporated and communicated through femvertisements from the 1970’s, 1990’s and 2010’s. In doing so our goal is to achieve an elaborated understanding of how feminism is used in advertisements as well as how these messages have changed over time. LÄS MER

  2. 2. Kampanjer kopplade tillbiologisk mångfalds visuella ochretoriska uttryck

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Johansson Amanda; [2023]
    Nyckelord :Grafisk design; Biologisk mångfald; Visuell kommunikation; kampanjer; retorik.;

    Sammanfattning : Problemformulering:  Den biologiska mångfalden har de senaste årtiondena minskat drastiskt och vi är just nu i “jordens sjätte massutdöende” (Naturskyddsföreningen, 2023). Biologisk mångfald är inte enbart viktig för att det ska finnas variationer bland arter utan är avgörande för även vi människors överlevnad. LÄS MER

  3. 3. Hållbar terrängkörning : Komparativ studie av svensk och finsk terrängkörningslag

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Alexander Raattamaa; [2021]
    Nyckelord :terräng; terrängkörning; miljö; hållbarhet; samhälle;

    Sammanfattning : Körning i terräng med motorfordon ger upphov till skada och störningar för både miljön och allmänna intressen. Såväl djurlivet som människor i naturen störs av de ljud och visuella störningar som fordonen i terrängen orsakar. LÄS MER

  4. 4. Evolutionen av Lara Croft : En jämförelse mellan filmerna "Lara Croft: Tomb Raider" (2001) och "Tomb Raider" (2018)

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Elvira Bergquist; [2021]
    Nyckelord :Lara Croft; Tomb Raider; feministisk analys; hjältinna; actionfilm; äventyrsfilm;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks karaktären Lara Croft i filmerna Lara Croft: Tomb Raider (2001) och Tomb Raider (2018) utifrån frågeställningarna: Hur skildras karaktären Lara Croft i filmerna Lara Croft: Tomb Raider (2001) respektive Tomb Raider (2018), vilka likheter och skillnader finns? Vad kan eventuella likheter och skillnader bero på? I analysen kallas karaktären i filmen från 2001 (en adaption av de ursprungliga datorspelen Tomb Raider från 1990-talet) för ”gamla Lara” och karaktären i filmen från 2018 (en adaption av nyversionen av samma datorspel från 2013–2018) för ”nya Lara”. Först diskuteras den visuella skildringen av Lara Croft utifrån Laura Mulveys begrepp ”den manliga blicken” och ”to-be-looked-at-ness” samt Yvonne Taskers iakttagelser där det finns stora skillnader mellan filmerna. LÄS MER

  5. 5. En kvalitativ studie omsegmentering och öletiketter : Okonventionella öletiketter– vilka ingår i målgruppen?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Informatik

    Författare :Sanna Andersson; Jennifer Jounot; [2020]
    Nyckelord :Beer consumers; beer label; consumer buying decisions; label design; microbrewery; packaging design; research methodology; unconventional design; visual expression; Etikettdesign; forskningsmetodik; förpackningsdesign; konsumentens köpbeslut; mikrobryggeri; okonventionell design; visuellt uttryck; öletiketter; ölkonsumenter;

    Sammanfattning : Idag finns ett stort utbud av varumärken och ölsorter på Systembolaget och detblir allt viktigare att synas bland alla konkurrenter i butikshyllan. I takt med attkonkurrensen ökar räcker det inte längre att enbart kunna distribuera ett gott öl,även paketeringen behöver vara intressant och trovärdig. LÄS MER