Sökning: "vocabulary test"

Visar resultat 1 - 5 av 146 uppsatser innehållade orden vocabulary test.

  1. 1. Testbaserat lärande vs kontextueltt lärande : En interventionsstudie i ordkunskap i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Susanne Schlott; Mari Lundmark; [2024]
    Nyckelord :Ordförråd; ordinlärning; explicit undervisning; specialpedagogik; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Abstract  The purpose of this study was to investigate the effects of two different methods of vocabulary learning: retrieval practice and rich vocabulary instruction. The research questions were:  1.        What are the effects of retrieval practice and rich vocabulary instruction on word learning in grade 3 students? 2. LÄS MER

  2. 2. Sambandet mellan ordförståelse och morfologisk kunskap i årskurs 2 och 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Marita Wedin; Jessica Bystedth; [2024]
    Nyckelord :Morfologisk kunskap; grundskoleelever; ordförrådsutveckling; ordförståelse;

    Sammanfattning : Abstract Word comprehension is a complex process that requires several different skills, including morphological knowledge. This study examines the relationship between students’ word comprehension and their morphological knowledge and assesses how morphological knowledge differs for students with weak and strong word comprehension. LÄS MER

  3. 3. Finns det samband mellan fonologisk medvetenhet och expressivt ordförråd hos barn i årskurs två? : Finns det skillnader i pojkar och flickors fonologiska medvetenhet och expressiva ordförråd?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Astrid Arkestad; [2024]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; expressivt ordförråd; IDS-2; Nomine; könsskillnader;

    Sammanfattning : Fonologisk medvetenhet och det expressiva ordförrådet är viktiga delar av barns språkutveckling. Studier har tidigare undersökt sambanden mellan fonologisk medvetenhet och expressivt ordförråd men det har varit svårt att fastställa hur sambandet ser ut. LÄS MER

  4. 4. EN STUDIE I MUNTLIG INTERAKTION - Spanska steg 5 och engelska 5 på lika villkor?

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Ana Álvarez Björk; [2023-09-28]
    Nyckelord :second language learning; explicit and implicit language learning; pair speaking test; GERS; Extramural English; Spanish as L2 in Sweden; English as L2 in Sweden;

    Sammanfattning : Aim: The aims in this essay are to provide a description of interactional competence in a pair speaking test in Spanish and English, level B1.2 in a Swedish context. The investigated interactions are made by 14 pairs of students in upper secondary school studying the subjects English 5 and Spanish 5. LÄS MER

  5. 5. The Effectiveness of Visual Input for EFL Learners’ Vocabulary Acquisition

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Sara Hallén; [2023-06-19]
    Nyckelord :EFL; vocabulary acquisition; listening; audiovisual;

    Sammanfattning : Effective modes of input for EFL vocabulary learning is an ongoing discussion in research. Vocabulary is an important aspect of language learning which makes it valuable to examine how to acquire vocabulary most effectively. LÄS MER