Sökning: "vuxen kultur"

Visar resultat 16 - 20 av 62 uppsatser innehållade orden vuxen kultur.

  1. 16. ”Skatter, sommar och soldater” Om hur identiteter och positioneringar skapas i barnböcker och i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Olivia Hallin; Emelie Suneson; [2019]
    Nyckelord :Bilderböcker; Intersektionalitet; Klasskillnader; Kultur; Kulturkrockar; Mångkultur; Positionering;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att genom ett antal barnböcker samt intervju med en verksam förskollärare få syn på olika kulturer. Vi använder oss av ett intersektionellt perspektiv som en teoretisk utgångspunkt utifrån Mulinari och de los Reyes tolkning. LÄS MER

  2. 17. Elevers röster runt extra anpassningar och särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofia Andersson; Åsa Söderkvist; [2019]
    Nyckelord :Elevperspektiv; extra anpassningar; inkludering; läs- och skrivsvårigheter; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Extra anpassningar och stödinsatser är primärt för elever med olika läs-, skriv- och språksvårigheter. Detta kan ha stor inverkan på elevernas möjligheter att prestera i skolan men också på hur deras mående och självkänsla utvecklas i skolsammanhang. LÄS MER

  3. 18. Upplevelser av stödinsatser hos elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Winberg; Helena Lindkvist; [2019]
    Nyckelord :elevberättelser; läs- och skrivsvårigheter; mobbning; motivation; relationer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få belysa elevers upplevelser av stödinsatser i grundskolan och att genom deras berättelser kunna förbättra för elever framåt i tiden. Studien baseras därför på gymnasieelevers upplevelser under sin grundskoletid. LÄS MER

  4. 19. Hur är det med anmälningsskyldigheten? : En studie om förskolepersonals syn på kränkningar mellan personal och barn, samt om svårigheterna med anmälningsskyldigheten.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mikaela Didricksson Wirgin; Linnéa Porsemo Bylund; [2019]
    Nyckelord :Kränkning; Makt; Anmälningsskyldighet; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få en uppfattning av hur personal i förskolan ser på kränkande beteenden mellan vuxen och barn och hur de hanterar situationer där kränkning uppstår. I undersökningen använder vi både kvalitativa och kvantitativa metoder, kvantitativ metod som undersökningsmetod med enkäter men en kvalitativ analys för att utläsa studiens resultat. LÄS MER

  5. 20. THE EXPERIENCE OF LONELINESS IN YOUNG ADULTHOOD: A CROSS-CULTURAL STUDY

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Simon Holmqvist; Jasmine Östlund; [2019]
    Nyckelord :loneliness; social isolation; young adulthood; cross-cultural studies; ensamhet; social isolering; unga vuxna; cross-cultural studies;

    Sammanfattning : Culture has been shown to influence the experience of loneliness. Studies have shown that young adults are especially prone to experiencing loneliness. The aim of this mixed-methods study was to investigate if young adults from an individualistic culture experience loneliness differently compared to young adults from a collectivistic culture. LÄS MER