Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Självständig avveckling av infusionspump samt venportsnål i hemmet : En observationsstudie

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Ida-Maria Hannu; Emma Winsa; [2023]
    Nyckelord :Cancer; cancer patients; chemotherapy; infusionpump; central venous port system; needle for central venous port system; disconnection; independent disconnection; participation; independency; quality of life; Cancer; cancerpatienter; cytostatikabehandling; infusionspump; elastomerisk infusionspump; subkutan venport; venportsnål; avveckling; självständig avveckling; delaktighet; livskvalité;

    Sammanfattning : Bakgrund: Cancer drabbar många människor och en vanlig behandlingsmetod är cytostatika. Cytostatika kan administreras intravenöst via en venport och med hjälp av en elastomerisk infusionspump. Idag sker oftast avvecklingen av infusionspump och venportsnål på olika mottagningar. LÄS MER

  2. 2. Tid i skolämnet : Lärares upplevelser och utmaningar kring den undervisningstid som finns

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Carina Winsa; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund. I grundskolan bland dagens lärare finns det en känsla och upplevelse av otillräcklighet och att tiden spelar stor roll i arbetet när det gäller planering och undervisning i skolan. LÄS MER

  3. 3. Handskrift respektive digital skrift vid skrivinlärning : en studie om lärares förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Åsa Winsa; [2021]
    Nyckelord :ASL; handwriting; teachers approach; early writing learning; ASL; handskrift; lärares förhållningssätt; tidig skrivinlärning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att genom en kvalitativ metod undersöka hur lärare relativt deras utbildningsbakgrund och erfarenhet av skolpraktik beskriver balansen mellan handskrift respektive datorskrift i tidig skrivundervisning, och med detta bidra till befintlig forskning inom området. Tre forskningsfrågor har formulerats och för att besvara dem har jag i datainsamlingen använt mig av semistrukturerade individuella intervjuer med utbildade yrkesverksamma lärare. LÄS MER

  4. 4. "Vi har inte tid med luddigt" : Vilka barn är i behov av särskilt stöd? - En diskursanalys av lärares beskrivningar från tre skolformer utifrån ett maktperspektiv.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anette Brinkehed; Leila Winsa; Maja Hjertberg; [2021]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; diskursanalys; kategorisering; makt; normalitet avvikelse.;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka vilka diskurser som framträder i lärares syn på kategoriseringen barn i behov av särskilt stöd, från tre olika skolformer. Detta genom att undersöka likheter och skillnader i beskrivningarna av barn i behov av särskilt stöd, samt lyfta synen på normalitet och avvikelse ur ett maktperspektiv. LÄS MER

  5. 5. HYGIEN I HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP : Lärares upplevelser av undervisning kring hygien i skolämnet Hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Lina Norberg; Carina Winsa; [2020]
    Nyckelord :Hygien; Handhygien; Korskontaminering; Hem- och konsumentkunskap;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrund. Bland dagens elever och unga vuxna har det framkommit bristande kunskaper kring hygien. Kunskapsbrister kring hygien kan leda till sjukdom, allergi och en större spridning av virus, vilka i sin tur kan medföra samhällskostnader i form av sjukfrånvaro och sjukhuskostnader. LÄS MER