Samtal om det lästa i skol- och utbildningsdokument

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete är att skapa fördjupad förståelse kring samtal om det lästa och hur dessa beskrivs i skol- och utbildningsdokument för lärare i förskoleklass till årskurs 3. Tidigare forskning kring bok- och litteratursamtal visar att denna undervisningsmetod kan utveckla elevers språk, kunskap och identitet. Med kvalitativ textanalys har vald empiri analyserats utifrån teorier om samtalets syfte och hur eleverna genom samtal skapar förståelse för texter. Vår studie visar att samtal om det lästa beskrivs på olika sätt i vår empiri, men att det ofta krävs tolkning för att identifiera. När samtal om det lästa beskrivs i empirin har de som främsta syfte att vara språk- och textutvecklande och de ska fokusera på texters innehåll och handling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)