Skolsköterskors erfarenhet av att arbeta med att främja fysisk aktivitet hos elever : En systematisk litteraturöversikt

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Introduktion: Forskning visar på att regelbunden fysisk aktivitet bland barn och unga har flera positiva effekter på hälsan, både fysiskt och psykiskt. Dock är det allt för få som når upp till rekommendationen om minst en timmes fysisk aktivitet per dag. Barn och unga tillbringar en betydande del av sin tid i skolan och skolan kan därmed vara en bra plats för att främja fysisk aktivitet.  Syfte: Syftet med studien var att belysa skolsköterskors erfarenhet av att arbeta med att främja fysisk aktivitet hos elever.  Metod: Studien genomfördes som en systematisk litteraturöversikt med en kvalitativ design. Som arbetsprocess användes Polit och Becks niostegsmodell.  Resultat: I studiens resultat framkom tre teman, använder olika metoder för att främja fysisk aktivitet, olika hinder i arbetet för att främja fysisk aktivitet och samarbete krävs för att främja fysisk aktivitet. Det framkom nio undertema. Slutsats: Skolsköterskor använde sig av olika metoder för att främja fysisk aktivitet såsom hälsosamtal, frågeformulär och aktiviteter efter skolan. Skolsköterskor kunde uppleva svårigheter och hinder såsom tidsbrist, avsaknad av kunskap och att deras arbete inte prioriterades av övrig skolpersonal. Resultatet visade också på att samarbete med övrig skolpersonal och föräldrar behövs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)