Mumindalen, det inkluderande samhället : En kvalitativ litteraturstudie av Muminböckerna utifrån ett normkritiskt perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

Sammanfattning: Studiens syfte är att belysa hur Muminböckernas karaktärer representeras och hur deras relationer till varandra representeras utifrån ett normkritiskt perspektiv. Detta för att ta reda på om Muminböckerna skulle kunna bidra till det normkritiska arbetet inom förskolans verksamhet. Studien utgår från en kvalitativ litteraturanalys utifrån den narratologiska litteraturanalysmodell av Nikolajeva (2017). I urvalet av litteratur valdes originalutgåvorna av Muminböckerna ut för att få en djupare beskrivning av karaktärerna. För att utföra analysen utifrån ett normkritiskt perspektiv har de teoretiska begreppen, normer, genus, genussystemet och genuskontraktet använts.  Resultatet visar att Muminböckerna belyser en mångfald av karaktärer som anses som normbrytande på olika sätt. Det normkritiska perspektivet synliggjorde karaktärer som avviker från normer när det gäller levnadssätt, genus, egenskaper, utseenden samt familjekonstellationer. Studien visar även hur accepterande Mumindalens samhälle är då alla karaktärer får leva och vara på sitt eget sätt och ändå inkluderas i samhället. Inom förskolans verksamhet kan böckerna bidra till barnens identitetsutveckling då karaktärerna kan skapa igenkänning hos barnen. De kan också bidra med att barnen blir mer öppna för allas olikheter och våga utforska sig själva då böckerna belyser karaktärer där genus inte spelar någon roll. En slutsats som är viktig att ta upp av denna studie är vikten av pedagogernas medvetenhet när det gäller val av litteratur. Pedagoger behöver reflektera över vad litteraturen sänder ut för budskap, samt hur man kan arbeta kring böckernas innehåll tillsammans med barnen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)