Sexuella trakasserier, mobbning och kränkningar vid Luleå tekniska universitet : En kvantitativ sekundäranalys av förekomst och skillnader i utsatthet med perspektiv på makt i akademin
Sammanfattning: Denna studie utforskar sexuella trakasserier, mobbning och kränkningar i akademisk miljö. På uppdrag av Luleå tekniska universitet har en sekundäranalys av data från en nationell prevalensstudie genomförts i syfte att beskriva förekomsten av kränkningar inom lärosätet samt analysera skillnader i utsatthet. För att synliggöra hur maktordningar i akademin är närvarande i de kränkningar som sker har skillnader i utsatthet undersökts utifrån kön, ålder samt de olika organisatoriska positioner som anställda, doktorander och studenter har inom lärosätet. I syfte att sätta resultaten i en kontext har också jämförelser gjorts med aggregerade data för högskolesektorn. Särskilt fokus har lagts på att kartlägga förekomsten av sexuella trakasserier, mobbning och andra former av kränkande behandling men studien utforskar därtill en samlad teoretisk förståelse av kränkningar för att belysa mångfalden och komplexiteten i utsattheten. Resultaten visar att Luleå tekniska universitet i stort följer trenden för högskolesektorn som helhet; totalt 4 procent vid lärosätet uppger att de utsatts för sexuella trakasserier och totalt 8 procent uppger att de utsatts för mobbning. Ungefär dubbelt så många uppger att de har varit åskådare, det vill säga fått kännedom om andra som utsatts. De närmre analyser som gjorts av vilken typ av kränkningar som sker visar att de beteenden som är mest utbredda inom lärosätet kan beskrivas som mer subtila och normaliserade former av kränkningar. Resultaten visar också att det finns betydande skillnader i utsatthet. De övergripande trenderna indikerar att kvinnor, yngre åldersgrupper och studenter rapporterar högre utsatthet för sexuella trakasserier medan främst kvinnor, äldre åldersgrupper och anställda rapporterar att de utsatts för mobbning. Samtidigt finns några trendbrytande resultat som indikerar att män i högre utsträckning utsätts för vissa beteenden som kan förknippas med en maskulin och kränkande jargong. Dessa kunskapsbidrag har flera implikationer för ett vidare förändringsarbete inom lärosätet. Bland annat finns behov av att tillämpa ett brett arbets- och studiemiljöarbete som kan adressera även de subtila och mer vardagliga former av kränkningar som är mest utbredda. Arbets- och studiemiljöarbetet bör dessutom utformas med grund i kunskap om vilka grupper som är särskilt utsatta; kvinnors situation bör beaktas särskilt men även insatser för att förebygga sexuella trakasserier bland yngre och studenter samt mobbning bland äldre och anställda bör vara en målsättning. Avslutningsvis pekar studien på att det fortsatt finns kunskapsluckor som behöver utforskas vidare, bland annat krävs upprepade mätningar för att avgöra vilken påverkan covid-19-pandemin haft på utsattheten samt ytterligare studier kring doktoranders situation inom lärosätet.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)
