Sökning: "internets framgång"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden internets framgång.

  1. 1. LUXURY-FASHION.com : Hur modeföretag skapar lyx med pixeln som byggsten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Amanda Nord Lobos; Edvin Wincent; Samuel Martinez; [2023]
    Nyckelord :Luxury fashion; e-luxury; brand identity; cultural branding; brand management; Lyxmode; e-luxury; varumärkesidentitet; cultural branding; brand management;

    Sammanfattning : Modeindustrins lyxvarumärken har, trots sina avantgardistiska och flamboyanta förknippningar, ett varaktigt rykte om att vara konservativt inställda till förändringar av sina väletablerade affärsmodeller. Den digitala disruptionen som internets framfart innebar för modedetaljhandeln omfamnades likaså inte av lyxsegmentet förrän långt efter att resten av modeindustrin redan insett näthandelns enorma affärsmöjligheter. LÄS MER

  2. 2. Det mörka kakreceptet : Dark Patterns och användarens inställning till cookie-förfrågningar på statliga och kommersiella webbsidor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Niklas Stavnjak; Olivia Bröddén; [2023]
    Nyckelord :Cookies; Dark Patterns; Persuasive Design; General Data Protection Regulation; Websites; Cookies; Dark Patterns; Persuasive Design; GDPR;

    Sammanfattning : Sedan införandet av dataskyddsförordningen GDPR den 25 maj 2018 har internetanvändare i alla EU/ESS länder blivit mötta av en förfrågan om godkännande av cookies vid varje besök av en ny hemsida. Frågan ska enligt lag tydligt informera användare om att cookies används, i vilket syfte och hur länge de sparas. LÄS MER

  3. 3. Amodel for the internationalisation of e-commerce scale-ups : Represented by a conceptual prototype of a digital tool that assists firms in localising its business model to better address local customer needs

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Rita Nordström; [2022]
    Nyckelord :Internationalisation; E-commerce; Digital handbook; Conceptual prototype; Scale-ups; Internationalisering; E-handel; Digital lathund; konceptuell prototyp; tillväxtbolag;

    Sammanfattning : The internet has transformed the way people sell and buy goods and services. E-commerce is a fast-growing industry with low barriers to entry, making it easy to start an e-commerce business – but scaling it is a whole other matter. One common scaling method is international expansion. LÄS MER

  4. 4. Familjelycka för vem? En kvalitativ fallstudie av den transnationella kommersiella surrogatindustrin i Georgien

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Elvira Liljeröd; [2019]
    Nyckelord :IPE; IR-feminism; globalisering; informellt arbete; reproduktiv ekonomi; produktiv ekonomi; virtuell ekonomi; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Ofrivilligt barnlösa par som köper en annan, ofta fattigare, kvinnas reproduktiva förmåga har under de senaste decennierna blivit till en internationell industri. Surrogatmödraindustrin slår sig helst ner i länder där lagstiftningen är som fördelaktigast och surrogatmammornas arbetskraft som billigast. LÄS MER

  5. 5. Relationsstatus: det är komplicerat : En studie om små detaljhandelsföretag och deras Facebookengagemang för bättre kundrelationer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Max Thunberg; Fanny Willgård; [2016]
    Nyckelord :Social customer relationship management; kundrelationer; Facebook; sociala medier;

    Sammanfattning : Aldrig tidigare har företag haft lika goda möjligheter till kommunikation gentemot sin kundbas som idag, vilket är ett resultat av internets tillväxt och skapandet av sociala medier. Facebook som är det största sociala mediet sett till antal användare har en styrka i att ge både företag och privatpersoner breda användarmöjligheter. LÄS MER