Syns klimatsmart mat i konsumenters varukorgar? : En studie om ICA Sveriges konsumenters beteende och förhållande till klimatsmarta livsmedel

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Syftet är att undersöka om en dagligvaruaktörs kommunikation av dess CSR-arbete med klimatfrågor har påverkat konsumenter till ett ändrat beteende gällande livsmedelsinköp. Undersökningen grundar sig i tidigare studier och vetenskapliga artiklar.  En kvalitativ samt kvantitativ metod har använts då insamlingen av primärdata genomfördes med en enkätundersökning med ICA Sverige ABs konsumenter samt en intervju med en representant från ICA Sverige AB. Undersökningen kom fram till att majoriteten av konsumenterna genomförde inköp av klimatsmart mat utifrån deras attityd. Å ena sidan, påverkar inte ICA Sverige AB konsumenterna till att genomföra inköp av klimatsmart mat. Å andra sidan, tillhandahåller de ett brett utbud som uppmuntrar konsumenterna till att göra det.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)