Framgångsfaktorer vid IT-projekt i skolan - Baserat på införseln av ett utvärderingssystem

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: IT i skolan har ökat de senaste åren. Det läggs mycket fokus på att integrera digitala tekniker och verktyg i skolvärlden och klassrummen. I takt med detta har även pedagogers administrativa börda ökat, dels till följd av att det integreras allt mer IT och teknologi. För att ta reda på hur IT och teknologi kan implementeras så att det får en lyckad användning och kan hjälpa istället för stjälpa lärarna har vi granskat akademisk litteratur och genomfört en litteraturgenomgång. Vidare har vi baserat på UTAUT som ett övergripande ramverk skapat en undersökningsmodell utav det nyligen framställda ramverket DigCompOrg och Visschers mångåriga forskning inom området för att undersöka vilka faktorer som kan vara av betydelse för en implementering av IT-system i skolmiljön. De personer som har intervjuats har bestått av en projektledare, implementeringsansvariga, skoldirektör, rektor och pedagoger. Studien har bekräftat att IT-projekt inom skolans område är komplexa och beroende av en rad faktorer, däribland avsättning av resurser, stöd från ledning och projektsammansättning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)