Förskollärares didaktiska perspektiv på musik som ämne och metod i förskolan : En förskole-didaktisk studie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Musik som estetisk uttrycksform kan användas som ämne och metod i förskolans undervisning. Vad? Hur? och Varför? musik ska användas som ämne eller metod i förskolan är upp till förskollärarna att avgöra. Tidigare forskning visar att förskollärare uttryckt en osäkerhet kring sin ämneskunskap inom musik, men att förskollärare stärks genom support av varandra och när de är befriade från krav. Syftet med denna studie är att skapa kunskap om förskollärares didaktiska perspektiv på musik som ämne och metod i förskolan. Som undersökningsmetod valdes kvalitativ forskningsintervju. Eftersom förskollärarnas resonemang var det som eftersöktes använde vi oss av semistrukturerad intervju där 9 förskollärare intervjuats. Materialet har analyserats utifrån Lindströms (2008) modell i, om, med och genom estetiska uttrycksformer, som är den teoretiska utgångspunkten i detta arbete. Resultatet visar att flera av förskollärarnas resonemang kunde kopplas till musik som metod, där förskollärarna ofta kopplade deras aktiviteter och resonemang till olika delmål i läroplanen. Förskollärarna menar att musik kan användas som metod där syftet kan vara för barns språkutveckling, motorikutveckling, utveckling av socialt samspel, samt för barns utvecklade intresse för kultur och traditioner. Resultatet visar också förskollärarnas resonemang kring att musik är mycket mer än en metod, där de menade att det var både en metod och ett ämne med ett eget värde. När förskollärarna intervjuades och besvarade intervjufrågorna gav de flera svar som kunde kopplas till musik som ämne, där flera av resonemangen handlade om instrument, sång och läran om musikens uppbyggnad, samt om känslor och upplevelser. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)