"Är det inte dags nu att öva litegrann?" : En studie om föräldrars delaktighet i sitt barns musicerande på tvärflöjt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

Sammanfattning: Studiens syfte är att synliggöra hur föräldrar upplever sin delaktighet i sitt barns musicerande på tvärflöjt. Studien är främst kvalitativ med pragmatismen som teoretisk utgångspunkt. I studien genomfördes och användes fyra halvstrukturerade intervjuer med föräldrar vars barn spelar tvärflöjt som underlag för analys. Studien använde sig också av en kvantitativ metod då en enkät användes för en närmare undersökning av fältet och som inspiration till intervjufrågorna. Enkäten vände sig till vårdnadshavare vars barn spelar tvärflöjt och besvarades av 64 personer. Resultatet visar att föräldrar upplever sin delaktighet i sitt barns musicerande genom att på olika sätt vara delaktig i barnets musicerande bland annat genom att visa intresse och lösa barnets problem som uppkommer i samband med musicerandet på tvärflöjt. Resultatet visar också att föräldrarna upplever utmaningar i att vara delaktig i sitt barns musicerande på tvärflöjt främst på grund av föräldrarnas musikaliska kunskaper men också tid och ork. Slutsatsen är att föräldrar upplever sin delaktighet som varierande i sitt barns musicerande men att deras attityd och uppfattning kring musik och barnets musicerande är genomgående positiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)