"Jag ville inte sitta på digitala fikor": En kvalitativ intervjustuide om Aller medias kommunikativa övergång till distansarbete under covid-19.

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

Sammanfattning: Covid-19 har lett till att många företag har behövt göra en hastig övergång från kontorsarbete till distansarbete. Denna studie har undersökt hur mediebolaget Aller medias interna kommunikation har påverkats av övergången till distansarbete till följd av covid-19. En forskningslucka har identifierats gällande organisationskommunikation under distansarbete, specifikt oplanerat distansarbete till följd av covid-19. Studien kommer utgå från ett socialkonstruktivistiskt perspektiv på organisationskommunikation och analysera hur digitala kommunikativa processer har skapats och bidragit till meningsskapande upplevelser under distansarbetet.    Studiens huvudsakliga teoretiska ramverk består av två teorier sett ur ett socialkonstruktivistiskt perspektiv; Communicative Constitution of Organizations och Affordance. Kvalitativa intervjuer har utfört med sex anställda på Aller media, tre medarbetare och tre chefer. Intervjuerna var semistrukturerade och utfördes på plats, via zoom och via telefonsamtal med hänsyn till intervjupersonernas geografiska position. Målet med intervjuerna var att urskilja intervjupersonernas olika upplevelser av hur kommunikationen har förändrats under distansarbetet.    Studiens resultat föreslår att Aller medias interna kommunikation har ändrat form och har upplevts olika av olika personer. Den informella kommunikationen har begränsats då det är svårt att skapa naturliga samtal via digitala kommunikationsmedel. Slutligen kan det påvisas att den interna kommunikationen på ett kontor är svår att efterlikna i en digital miljö. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)