Barns utbildningskontinuitet : En studie om vad som påverkar barns övergångmellan förskola, förskoleklass och fritidshem, samtspecialpedagogens roll i dessa

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Sammanfattning: Övergången mellan förskola och skola kan för en del barn upplevas som utmanande.Tidigare forskning har pekat på komplexiteten i barns övergångar och vikten av attgod samverkan mellan alla aktörer i barns närhet sker, för att främja deraskontinuitet. Ur detta tar föreliggande studie sitt avstamp, med syfte att bidra medkunskap om hur övergångar mellan förskola, förskoleklass och fritidshem kanpåverka barns kontinuitet, samt att visa specialpedagogens roll som förebyggandeoch främjande aktör i övergångarna. För att få ett helhetsperspektiv på vilka faktorersom påverkar barns övergångar, växer begreppet utbildningskontinuitet fram underuppsatsprocessen. I fyra olika kommuner i södra Sverige genomfördes studien somhar haft en kvalitativ forskningsdesign. Genom halvstrukturerad intervju som metodfångades respondenternas erfarenheter och kunskapsbidrag in, för att sedan tolkas,tematiseras och kategoriseras in i ett analysverktyg. Som hjälp gjordes eninnehållsanalys för att hitta dessa teman. Studiens resultat visade främst attsamverkan mellan alla aktörer som är delaktiga i övergångsaktiviteter för barn, är enav de faktorer som är mest avgörande för hur barns utbildningskontinuitet kan bli sågod som möjligt i övergången. Även samverkan mellan specialpedagogerna i deolika verksamheterna lyftes i resultatet vara en stor del i hur förebyggande ochfrämjande arbete i detta kunde ske.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)