RÄTTEN ATT FÅ TA PLATS - En kvalitativ intervjustudie om svenska kroppsaktivisters syn på kroppsaktivism

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

Sammanfattning: Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur de som är aktiva inom kroppsaktivismen själva uppfattar rörelsen, vad de har för erfarenheter av den, samt hur de använder medier för att bedriva den. Teori: Participatory culture, digital aktivism, digital feminism, counterpublics Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer Material: Intervjuer med fem personer aktiva inom kroppsaktivismen Resultat: Resultatet visade att det saknas samstämmighet kring vad begreppen kroppsaktivism respektive fettaktivism innebär och hur de bör användas. Instagram används för att det är ett enkelt och tillgängligt sätt att nå ut med sitt budskap, men upplevs också som problematiskt av olika anledningar. Instagrams fokus på självcentrering riskerar också att göra det svårare att dra en gräns mellan influencer och aktivist. Det finns en stark känsla av gemenskap inom rörelsen, trots att de flesta har begränsade erfarenheter av offline-aktivism och interaktion ansikte-mot-ansikte med andra aktivister.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)