Digitalisering inom ställverksbranschen : En fallstudie rörande digitalisering med utgångspunkt i företagsrelationer och organisatorisk förändring.

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Denna fallstudie har genomförts på uppdrag av ABB Electrification Products (ABB EP) och syftar till att undersöka digitaliseringens inverkan på affärsprocesser bland kunder verksamma inom ställverksbranschen. Målet är att tillhandahålla ABB EP en rekommendation på åtgärder vilka kan förenkla dess kunders digitala övergång rent generellt och implementeringen av ABB EP:s digitala verktyg och system mer specifikt. Därmed även positivt påverka ABB EP:s produktförsäljning. Sex semi-strukturerade intervjuer har utförts med geografiskt utspridda kunder med till synes varierande digital implementering. Den teoretiska utgångspunkten återfinns i organisatorisk förändring samt företagsrelationer. Studiens resultat visar på en mångfacetterad digital påverkan på kundernas affärsprocesser, där kunskap- och informationsutbyte samt konstruktion utvecklats bortom den analoga generationen. Medan flertalet kunder dragit fördel av ovan utveckling fortsätter andra att förädla den nuvarande processen med opåverkad digital kompetens och intresse som resultat. Ur datamaterialet rörande företagskundernas digitala förändringsbenägenhet samt implementeringen, har det identifierats ett antal positiva samt påverkningsbara attribut. Dessa hemmahör hos de digitalt framstående företagen och bör med fördel uppmärksammas av ABB EP. Genom att exempelvis uppmuntra till internt digitalt initiativtagande genom att strategiskt arbeta med bland annat förväntningar, anpassning, åtagande, förtroende, ömsesidigt beroende samt delaktighet kan ABB EP förbättra kundens digitala attityd och interna dialog. Samtidigt som kommunikationen och informationsflödet gentemot kund stärks vilket kan minska det digitala kunskapsgapet. Ovan åtgärder förväntas mana till digital organisatorisk förändring hos kunden, förbättra den fokala företagsrelationen ABB EP/kund samtidigt som goda förutsättningar för etableringen av ett motståndskraftigt företagsnätverk skapas. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)